Weg met overvolle collegezaal
1 reactieEen collegezaal met 300 artsen in spe is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Maar leren in grote groepen is niet altijd gunstig. Als geneeskundestudenten per studiejaar onderverdeeld worden in subgroepen, leren ze effectiever en wordt samenwerken bevorderd. Deze conclusie trekken Maastrichtse onderzoekers naar aanleiding van een gerandomiseerde interventiestudie onder bachelorstudenten. De resultaten zijn gepubliceerd in PLOS one.
‘We moeten terug naar echt kleinschalig onderwijs om studenten effectiever gebruik te laten maken van het onderwijssysteem’, zegt hoofdonderzoekster Juliette Hommes.
Volgens de onderzoekers is het de kunst om een grote groep kleiner te laten lijken. Op dit moment krijgen studenten al kleinschalig onderwijs in de vorm van tutorgroepen. Maar als je de tutorgroepen samenstelt vanuit zogeheten jaarsubgroepen, en niet willekeurig vanuit de hele jaargroep, zou dit nog beter werken.
De onderzoekers verdeelden 320 eerstejaars geneeskundestudenten in drie groepen. De twee interventiegroepen bestonden uit ieder 50 studenten. De overige ruim 200 studenten dienden als controlegroep. Per groep werden er kleinere tutorgroepen samengesteld. Studenten uit de interventiegroep voelden zich veiliger, hadden meer sociale interactie en waren meer geneigd tot samenwerken. Door deze gunstige groepsdynamiek leerden zij effectiever.
Omdat door deze interventie studenten elkaar beter kennen en meer vertrouwen in elkaar hebben, worden competenties als feedback geven en ontvangen ook versterkt.
Els Oosterhout
Bron PLOS one : Medical Students Perceive Better Group Learning Processes when Large Classes Are Made to Seem Small
Lees ook:
J.A.H. Holslag
Coassistent, student-assistent pr G2020, Groningen
Dit is een aanbeveling voor het nieuwe Groningse curriculum G2020 dat in september van start zal gaan. In dit nieuwe worden alle studenten geselecteerd voor een learning community met een onderscheidend profiel. En nu krijgt dit schitterende idee du...s ook wetenschappelijke onderbouwing. Voor een overzicht van het nieuwe curriculum in groningen zie: https://docs.google.com/a/student.rug.nl/file/d/0B0cerJi_LCwcQ2dqMVRLa19pM0k/edit?usp=docslist_api
Voor uitgebreide informatie zie de blauwdruk op g2020groningen.nl