Laatste nieuws
Nieuws

Verzekeraar moet patiënt informeren over behandelkosten

1 reactie

Het is de verantwoordelijkheid van een zorgverzekeraar om patiënten te informeren bij welke zorgaanbieder hij zonder bijbetaling terecht kan voor een behandeling. Dat heeft de rechtbank Den Haag eerder deze maand bepaald in een zaak die zorgverzekeraars en ziekenhuizen hadden aangespannen om hierover een principe-uitspraak te krijgen.

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis (ZK) en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) wilden weten wat de positie is van ZK-verzekerden met een zogeheten Basis Budgetpolis. Dat is een goedkope variant van een naturapolis. Tegen een extra lage premie kunnen mensen met zo’n budgetpolis voor planbare zorg alleen terecht bij een beperkt aantal gecontracteerde ziekenhuizen (beperkter nog dan bij een reguliere naturapolis), en hebben dan recht op 75 procent vergoeding van de behandelkosten via hun verzekeraar. De rest moet de verzekerde zelf betalen.

In de praktijk leidt deze budgetverzekering tot onduidelijkheid bij patiënten met zo’n polis, die soms na een behandeling onaangenaam verrast zijn dat hun behandeling niet geheel werd vergoed. Zilveren Kruis en ziekenhuizen verschilden van mening over de vraag wiens verantwoordelijkheid het is om de verzekerde vooraf te informeren over de mate van vergoeding: verzekeraar of zorgaanbieder. Via de rechter wilden ze hier duidelijkheid over, aan de hand van twee verzekerden met deze budgetpolis, die in 2014 en 2015 behandelingen hadden ondergaan in het Sint Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein en bij Medisch Centrum Haaglanden in Den Haag.

Zilveren Kruis vond dat de informatieverantwoordelijkheid bij het ziekenhuis lag, en had dit eerder per brief kenbaar gemaakt aan ziekenhuizen. Volgens de verzekeraar hebben zorgaanbieders hier wettelijk en contractueel een plicht toe. Bovendien kunnen zorgaanbieders via een speciaal IT-systeem, Vecozo, controleren hoe patiënten zijn verzekerd, aldus de verzekeraar. Zilveren Kruis wilde ook weten of een ziekenhuis de resterende 25 procent van behandelkosten bij een patiënt in rekening mag brengen als deze een patiënt niet goed had geïnformeerd.

De ziekenhuizen vinden dat die plicht niet bij hen lag, maar dat het een taak van verzekeraar en verzekerde is. Ze voerden daarnaast aan dat het IT-systeem alleen inzage biedt in bij welke partij iemand is verzekerd, maar niet met wat voor polis.

De rechtbank Den Haag kwam tot de conclusie dat er geen contractuele plicht bij de zorgaanbieder ligt. Juist omdat de betreffende twee ziekenhuizen géén contract voor deze budgetpolis met Zilveren Kruis hadden gesloten (maar enkel voor een reguliere naturapolis). En in de wetsgeschiedenis las de rechter evenmin een aanknopingspunt voor een wettelijke informatieplicht van ziekenhuizen. Ze dienen patiënten wel te informeren over gezondheid en medische behandeling, maar niet over de vergoeding van behandelkosten.

De rechter vindt dat een verzekerde en de verzekeraar hiervoor primair verantwoordelijk zijn: de verzekeraar moet zorgen dat zijn verzekerde weet heeft van zijn rechten en plichten, en de verzekerde moet zelf navraag doen, aldus de rechter. Van de ziekenhuizen kan op dat vlak niet meer worden verwacht dan de twee betrokken ziekenhuizen al hadden gedaan, zoals informatie opnemen op hun website en in een folder dat zij niet waren gecontracteerd voor de Basis Budgetpolis. En de ziekenhuizen hebben dus wel degelijk recht om de resterende 25 procent van behandelkosten bij een patiënt in rekening te brengen, oordeelt de rechter. Die merkt op dat het bovendien pas vanaf 2016, dus na de twee specifieke casussen, mogelijk was voor ziekenhuizen om informatie op polisniveau uit het Vecozo-systeem te halen.

Zowel NVZ als Zilveren Kruis berusten in de uitsprak en gaan niet in hoger beroep. Beiden tonen zich tevreden met de duidelijkheid die er nu ligt. Patiëntenfederatie Nederland vindt de rechterlijke constatering dat een verzekerde zelf eerste verantwoordelijkheid draagt ‘kort door de bocht’, en vindt juist dat zowel verzekeraar als zorgverlener de verzekerde moeten informeren over wat wel en niet wordt vergoed.

Lees ook
Nieuws NVZ
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen is journalist bij Medisch Contact, met een focus op opleiding, loopbaan en arbeidsmarkt.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Duits

    bedrijfsarts, Houten

    Wordt het geen tijd om eens een volledige transparante facturatie te gaan invoeren in de zorg? Als verzekerde ben ik eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd in zorginkoop. Ik wil de beste zorg en graag dichtbij. Ook kan ik het me permitteren eventueel... bij te betalen voor mijn zorg, maar ik zie bijna nergens duidelijkheid daarover. Ook als mijn zorgverzekeraar geen contract heeft afgesloten met mijn zorgaanbieder, weet ik nog niet wat het eigenlijk kost. Het huidige systeem is onnodig ingewikkeld, bepaal gewoon tarieven en bereken kostprijzen. Dat lijkt moeilijker dan het is. Maar waarom wil niemand dat? Wie hebben er belang bij onduidelijkheid van de kosten? De zorgverleners lijkt me niet, zij hebben geen belang.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.