Laatste nieuws
Hester Lingsma
2 minuten leestijd

Verkeerde graadmeter

1 reactie
Ziekenhuizen kunnen geneigd zijn zieke patiënten te weren om sterftecijfers omlaag te brengen. beeld: iStockphoto
Ziekenhuizen kunnen geneigd zijn zieke patiënten te weren om sterftecijfers omlaag te brengen. beeld: iStockphoto

Ziekenhuiszorg verbetert niet door openbare sterftecijfers

Als ziekenhuizen hun sterftecijfers openbaar maken – zo wordt gezegd – kunnen patiënten goed geïnformeerd een keuze maken. Bovendien leidt het tot betere prestaties. Een regelrechte illusie.

De Nederlandse ziekenhuizen maken vanaf dit jaar hun sterftecijfers openbaar. In 2010 zullen het nog absolute sterftecijfers zijn, in 2011 worden gestandaardiseerde sterftecijfers gepubliceerd. Deze koppelen de ziekenhuissterfte aan de sterfte die op grond van de patiëntenpopulatie (leeftijd, ernst van de ziekte) mag worden verwacht.

Openbaarmaking van sterftecijfers zou moeten leiden tot betere prestaties van de ziekenhuizen. Patiëntenorganisatie NPCF verwacht dat ‘openbaarmaking van de absolute sterftecijfers al een impuls is voor ziekenhuizen om prestaties te verbeteren. Gestandaardiseerde sterftecijfers maken het voor patiënten mogelijk om een vergelijking te maken tussen ziekenhuizen.’

Elsevier stelt op haar website dat ‘het gestandaardiseerde sterftecijfer iets zegt over vermijdbare fouten met dodelijke afloop.’ In landen als Canada, Denemarken, Engeland, Zweden en delen van de VS hebben patiënten al jarenlang inzage in de sterftecijfers.

Over-interpretatie
Bovenstaande argumenten impliceren twee positieve effecten van openbaarmaking van sterftecijfers: kwaliteitsverbetering en beschikbaarheid van keuze-informatie voor patiënten. Beide zijn echter een illusie, en mogelijk hebben openbare sterftecijfers zelfs negatieve gevolgen. Ten eerste bevatten absolute sterftecijfers nauwelijks informatie over kwaliteit.

Zonder correctie voor de patiëntenpopulatie van een ziekenhuis wordt het sterftecijfer grotendeels bepaald door die patiëntenpopulatie en niet door de kwaliteit van zorg. Maar ook van gestandaardiseerde sterftecijfers is het de vraag of deze volledig de kwaliteit van zorg van een ziekenhuis representeren. Er wordt met de huidige methodologie namelijk maar gecorrigeerd voor enkele patiëntkarakteristieken.

Ziekenhuisbrede sterftecijfers zijn aantrekkelijk door de grote aantallen. Ze worden weinig beïnvloed door toeval, wat bij ziekte- of afdelingsspecifieke sterfte wel het geval is. Daar staat tegenover dat ziekenhuisbrede cijfers voor patiënten oninterpreteerbaar zijn. De ene afdeling van een ziekenhuis kan goed presteren, terwijl op een andere de kwaliteit onder de maat is. Dergelijke verschillen worden uitgemiddeld in ziekenhuisbrede sterftecijfers en zijn niet meer zichtbaar.

Het is dus niet gezegd dat het ziekenhuis met het laagste sterftecijfer ook het beste ziekenhuis is voor een individuele patiënt met een specifieke aandoening. Het risico van openbaarmaking is dat een dergelijke over-interpretatie van de sterftecijfers wel plaatsvindt. Zo leidt publicatie van een Ziekenhuis Top 100 gebaseerd op sterftecijfers gemakkelijk tot onterechte conclusies over ‘beste’ en ‘slechtste’ ziekenhuizen.

Onnodige interventies
Gedacht wordt dat openbaarmaking van sterftecijfers via twee mechanismen invloed heeft op kwaliteit van zorg: patiënten kiezen voor de beste zorgverleners, en zorgverleners worden gemotiveerd hun kwaliteit te verbeteren. Hoewel dit aannemelijk klinkt, is er geen wetenschappelijk bewijs voor. Ook niet vanuit de VS, waar sterftecijfers al jaren openbaar zijn en veel wetenschappelijk onderzoek is naar de effecten daarvan.

Er zijn zelfs aanwijzingen voor negatieve gevolgen van openbaarmaking. Zo kunnen ziekenhuizen geneigd zijn zieke patiënten te weren om sterftecijfers omlaag te brengen en onnodige interventies uit te voeren om kwaliteitsdoelstellingen te halen.

De positieve gevolgen die openbaarmaking van sterftecijfers worden toebedacht, zijn een illusie. Alle tijd, geld en moeite die dit kost, kan beter worden besteed aan publicatie van informatie waar patiënten wat aan hebben, zoals patiënttevredenheid, en aan effectieve maatregelen voor kwaliteitsverbetering, zoals interne verbeterprojecten.

Hester Lingsma,
epidemiologisch onderzoeker ‘Kwaliteit van zorg’, afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg, Erasmus MC

Correspondentieadres: h.lingsma@erasmusmc.nl;
c.c.: redactie@medischcontact.nl

Geen belangenverstrengeling gemeld.

PDF van dit artikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Marjolein de Booys

    , Utrecht

    In dit artikel neemt Hester Lingsma stelling tegen het openbaar maken van sterftecijfers. Ze bevestigt daarentegen dat ziekenhuisbrede gestandaardiseerde sterftecijfers aantrekkelijk zijn door de grote aantallen, waardoor ze weinig worden beïnvloed d...oor toeval. Ze geven daardoor een redelijk betrouwbare indicatie van de geleverde kwaliteit in een ziekenhuis. Dat geeft dus wél meer inzicht in de kwaliteit, immers nu weten we helemaal niets.

    Lingsma heeft uiteraard een punt als ze stelt dat ziekenhuisbrede sterftecijfers te weinig informatie bieden voor de individueel kiezende patiënt met een specifieke aandoening. Daarom zouden naar onze mening niet alleen de ziekenhuisbrede, maar ook de afdelingsspecifieke sterftecijfers openbaar moeten worden. Juist deze combinatie geeft een behoorlijke kijk in de kwaliteitskeuken van het ziekenhuis.

    Deze informatie, gecombineerd met aandoeningspecifieke informatie die onder meer door patiëntenorganisaties, verwijzers en verzekeraars wordt aangereikt, biedt voor patiënten voldoende basis voor een keuze voor een ziekenhuis. Uiteraard spelen in die keuze ook andere afwegingen een rol, zoals afstand, meningen van familie en bekenden, en recensies op websites als www.zorgkaartnederland.nl.

    Lingsma is bang dat patiënten de cijfers niet goed zouden interpreteren. Ze staat daar niet alleen in; wij registreren nogal eens het hardnekkige vrezen dat patiënten cijfers en informatie niet op waarde weten te schatten. Echter, als dat al zo zou zijn, dan is dat naar onze mening nog geen reden om die informatie dan maar niet te geven. De tijd van mensen dom houden, ligt ver achter ons. Beter is het om patiënten te leren hoe ze de informatie kunnen gebruiken. Met de juiste voorlichting op zak is de patiënt prima in staat om informatie en cijfers goed te interpreteren.

    Bent u bang dat uw patiënten niet goed kunnen omgaan met facts and figures? Leer het ze!

    Marjolein de Booys, manager kwaliteit bij de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF)

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.