Laatste nieuws
Marjolein de Booys
1 minuut leestijd

Verkeerde graadmeter

Plaats een reactie

In het artikel ‘Verkeerde graadmeter’ (MC 2/2010: 57) neemt Hester Lingsma stelling tegen het openbaar maken van sterftecijfers. Ze bevestigt daarentegen dat ziekenhuisbrede gestandaardiseerde sterftecijfers aantrekkelijk zijn door de grote aantallen, waardoor ze weinig worden beïnvloed door toeval. Ze geven daardoor een redelijk betrouwbare indicatie van de geleverde kwaliteit in een ziekenhuis. Dat geeft dus wél meer inzicht in de kwaliteit, immers nu weten we helemaal niets.

Lingsma heeft uiteraard een punt als ze stelt dat ziekenhuisbrede sterftecijfers te weinig informatie bieden voor de individueel kiezende patiënt met een specifieke aandoening. Daarom zouden naar onze mening niet alleen de ziekenhuisbrede, maar ook de afdelingsspecifieke sterftecijfers openbaar moeten worden. Juist deze combinatie geeft een behoorlijke kijk in de kwaliteitskeuken van het ziekenhuis.

Deze informatie, gecombineerd met aandoeningspecifieke informatie die onder meer door patiëntenorganisaties, verwijzers en verzekeraars wordt aangereikt, biedt voor patiënten voldoende basis voor een keuze voor een ziekenhuis. Uiteraard spelen in die keuze ook andere afwegingen een rol, zoals afstand, meningen van familie en bekenden, en recensies op websites als www.zorgkaartnederland.nl.

Lingsma is bang dat patiënten de cijfers niet goed zouden interpreteren. Ze staat daar niet alleen in; wij registreren nogal eens het hardnekkige vrezen dat patiënten cijfers en informatie niet op waarde weten te schatten. Echter, als dat al zo zou zijn, dan is dat naar onze mening nog geen reden om die informatie dan maar niet te geven. De tijd van mensen dom houden, ligt ver achter ons. Beter is het om patiënten te leren hoe ze de informatie kunnen gebruiken. Met de juiste voorlichting op zak is de patiënt prima in staat om informatie en cijfers goed te interpreteren.

Bent u bang dat uw patiënten niet goed kunnen omgaan met facts and figures? Leer het ze!

Utrecht, januari 2010
Marjolein de Booys, manager kwaliteit bij de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF)

Brievenrubriek

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.