Laatste nieuws
ANP
Joost Visser
1 minuut leestijd
onderzoek

Veel consumenten wantrouwen zorgverzekeraar

3 reacties

Een groeiend aantal Nederlanders heeft er weinig tot zeer weinig vertrouwen in dat hun zorgverzekeraar het belang van zijn klanten voor ogen houdt. 40 procent van de mensen voelt naar eigen zeggen wantrouwen; een jaar geleden was dat nog 32 procent.

Vooral onder de mensen die zijn overgestapt naar een andere verzekeraar, is veel wantrouwen (52%). Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het onderzoek is voor de tweede keer gehouden.

Per 1 januari 2015 is 11 procent van de ondervraagden overgestapt naar een andere zorgverzekeraar, ongeveer evenveel als het jaar daarvoor; 19 procent heeft de overstap niet gemaakt maar heeft dat wel overwogen (15% in 2014). Wie overstapt doet dat vooral vanwege de hoogte van de premie (61%); in mindere mate spelen de dekking en de vrije artsenkeuze een rol. Consumenten die een overstap hebben overwogen maar bij hun zorgverzekeraar zijn gebleven, vinden dat deze ‘best’ een goede prijs heeft of dat er weinig verschil is met andere verzekeraars.

Steeds vaker worden nieuwe zorgverzekeringen afgesloten via de website van de verzekeraar. Dit jaar deed 59 procent direct zaken met de verzekeraar, tegen 35 procent vorig jaar. Dat ging ten koste van (prijs)vergelijkingssites en klantenservice-afdelingen van de verzekeraar.

In totaal zijn 1341 consumenten uitgenodigd deel te nemen aan het (online-)onderzoek. Netto hebben 531 klanten deelgenomen, een respons van 40 procent.

ANP/Joost Visser

Lees ook:

© iStock
© iStock
onderzoek
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland

    Vroeger werd de patiënt door artsen betutteld vond men. De patiënt moest zijn eigen keuzes kunnen maken en participant zijn in zijn eigen zorgproces. Dat heeft veel opgeleverd, als artsen zijn we veel meer voorlichting gaan geven, er is veel meer inf...ormatie bekend bij patiënten. Hebben we dat allemaal opgebouwd en dan gaat nu de zorgverzekeraar voor de patiënt bepalen wat goed voor hem is. Als patiënt moet ik nu beschermd worden. Dat is toch betuttelen? We hebben met zijn allen iets gekregen waar we niet om hebben gevraagd en wat onze zelfsturing volledig wegneemt. Dat is toch in strijd met de gedachte van de participatie maatschappij? Het verbaast me niets dat klanten van zorgverzekeraars minder vertrouwen krijgen, als klant wordt je de eigen verantwoordelijkheid afgenomen, dat voelt bij niemand goed. Het wordt ook telkens duidelijker dat er nauwelijks concurrentie is, feitelijk zijn er 5 zorgverzekeraars die de markt bepalen, de ACM zal hier aandacht aan moeten geven. Want de machtsverhouding zorgverzekeraars versus patiënten en zorgaanbieders is zo verschrikkelijk scheef, dat er eigenlijk alleen maar gesproken kan worden van opgelegde regels en een volkomen gebrek aan keuzevrijheid.

  • W.J. Jongejan

    Huisarts n.p., Woerden nl

    Wie winden zaait, zal stormen oogsten. Blijkbaar loopt de depreciatie van de zorgverzekeraars door de zorgconsumenten en de zorgaanbieders parallel.

  • G K Mitrasing

    Vogelvrije Huisarts, Heerhugowaard

    We wachten de reactie van André Rouvoet nog maar netjes af…. Van Hem kwam immers het bericht een jaar geleden “Zorgstelsel werkt, stop dat onrust stoken”.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.