Inloggen
Laatste nieuws
Lieke de Kwant
1 minuut leestijd
oncologie

Vaker ernstige bijwerkingen door oxaliplatine

Plaats een reactie

Bijwerkingencentrum Lareb ontving in 2014 en het eerste kwartaal van 2015 beduidend meer meldingen over het cytostaticum oxaliplatine dan in de jaren daarvoor. In sommige gevallen verliepen de bijwerkingen zo ernstig dat de behandeling moest worden gestaakt.

Tussen 1 januari 2014 en 20 maart 2015 kreeg Lareb 42 meldingen van bijwerkingen door of allergische reacties op oxaliplatine, een middel tegen endeldarmkanker en dikkedarmkanker. Drie ziekenhuisapothekers namen speciaal contact op met het centrum om hun zorgen te delen. Zij gaven aan dat ze ten opzichte van eerdere jaren een stijging zagen in het aantal ernstige reacties. Soms moest de behandeling worden stopgezet en het was ook vaker dan voorheen nodig om de dosering naar beneden bij te stellen, aldus de ziekenhuisapothekers.

De gemelde reacties betroffen voornamelijk bekende bijwerkingen zoals hypersensitiviteitsreacties, tintelingen of een verdoofd gevoel in ledematen, spierkrampen en kramp van de keelspieren en de spieren rond de luchtpijp. De bijwerkingen traden op bij oxaliplatine van verschillende fabrikanten.

Lareb weet nog niet wat de toename van het aantal meldingen over oxaliplatine veroorzaakt. De melders geven aan dat er niets is veranderd in de preparatie van het cytostaticum. Omdat de meldingen blijven binnenkomen, zal Lareb de signalen onder de aandacht brengen van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG).

Lieke de Kwant

Lees ook:

© Shutterstock
© Shutterstock
bijwerkingen oncologie Lareb
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.