‘Slecht nieuws, slechte dokter’
Plaats een reactieKankerpatiënten hebben meer vertrouwen in artsen die optimistischere boodschappen geven. Ook beoordelen zij deze artsen als meer empathisch en betrokken dan artsen die slecht nieuws brengen. Dat blijkt uit een onderzoek van Kimberson Tanco e.a. in JAMA Oncology.
Middels een gerandomiseerde studie in Amerika bekeken honderd patiënten met een vergevorderd stadium van kanker twee video’s waarin artsen informatie geven aan een patiënt over diens behandelingsmogelijkheden. De artsen die optimistischer nieuws brachten werden als meer empathisch en betrokken beoordeeld dan de artsen die slecht nieuws brachten. Ook gaven de patiënten aan meer vertrouwen te hebben in de kundigheid van deze artsen.
De studie geeft aan dat zelfs een zeer goede arts ontevreden patiënten kan hebben wanneer de communicatie, volgens de patiënt, niet goed verloopt. Daarbij speelt zowel verbale als non-verbale communicatie een rol. Artsen hebben vaak het dilemma dat zij enerzijds eerlijk en open willen zijn en geen valse hoop willen scheppen opdat de patiënt goed geïnformeerd keuzes kan maken over zijn behandeltraject. Anderzijds proberen zij ondanks het slechte nieuws compassie en empathie te tonen.
Zeker voor oncologen, een beroepsgroep met een relatief groot aantal gevallen van burn-out door onder andere de emotionele zwaarte van het vak , is het belangrijk om een zekere afstand tot de patiënt te bewaren. De auteurs benadrukken dat artsen beter getraind en begeleid moeten worden bij het voeren van slechtnieuwsgesprekken.
Danka Stuijver
Doi: 10.1001/jamaoncol.2014.297
Lees ook:
- Er zijn nog geen reacties