Laatste nieuws
Nieuws

Risico patiëntveiligheid bij overdracht naar ander HIS

1 reactie

Doktersassistenten vrezen dat er fouten optreden en dat de patiëntveiligheid in het geding komt door problemen bij het overdragen van patiëntdossiers van het ene huisartseninformatiesysteem (HIS) naar het andere.

Driekwart van de doktersassistenten ondervindt problemen bij het koppelen van informatie zoals medicatie en journaalregels aan een ander HIS. Dat blijkt uit een enquête van de Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten (NVDA) waar 777 leden op reageerden. Het overbrengen van gegevens in een nieuw systeem gebeurt bijvoorbeeld na een verhuizing van een patiënt.

‘Er worden in Nederland HIS’sen van acht verschillende leveranciers gebruikt en die communiceren slecht met elkaar. De techniek van de systemen is niet op elkaar aangepast’, licht NVDA-voorzitter Kees Gillis toe. ‘Daardoor raken gegevens kwijt of komen ze in een verkeerd deel van het systeem terecht; het is voorgekomen dat een hiv-besmetting stond genoteerd als een griep. Soms zijn die gegevens ook niet meer te achterhalen of het kost veel tijd en geld om het uit te pluizen.’

De NVDA pleit voor één systeem voor alle huisartsenpraktijken. Gillis: ‘Maar dat zie ik niet gebeuren, tenzij het ministerie van VWS dat dwingend zou opleggen. Het lijkt me niet realistisch dat dat zal gebeuren. Beter is dat er één standaard overdrachtsprotocol komt, waar iedereen mee moet werken. Het kost veel moeite om alle leveranciers op één lijn te krijgen, vooral vanwege de vraag: “wie gaat dat betalen?”. Maar ik hoop dat de discussie daarover nu op gang komt.’

Lees ook:

Nieuws werk veiligheid patiëntveiligheid
  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Wim van der Pol

    ziekenhusiapotheker np, Delft

    Het is al vaket opgemerkt in Medisch Contact, dat ICT bedrijven in de Zorg werken voor eigen gewin. Het is ronduit schandalig dat digitale informatie uitwisseling stuit op zakelijke belangen. Zorgverleners moeten aan vele kwaliteitseisen voldoen, zor...gindicatoren etc etc, maar ICT bedrijven gaan vrijuit en kennen geen verplichtingen of aansprakelijkheid. Het feit dat informatieoverdracht zo gebrekkig verloopt zou hen eigenlijk aangerekend moeten worden. Er is een bedrijf dat al jaren subsidie van de Overheid ontvangt, het NICTIZ (ik schat miljoenen per jaar), dat hierin geen verandering heeft kunnen aanbrengen. Tuchtzaken over gemiste diagnoses als gevolg van gebrekkige overdracht, hebben niet het lerende effect dat er van verwacht mag worden. Hoe "erg" moet het nog worden voordat het inzicht doorbreekt dat het zo niet langer kan. Vraag: vinden we weer dat dit probleem een taak van onze Minister van VWS is (van de politiek dus), of een taak van ons allen, als gebruikers? Of leven we nog steeds in het tijdperk van de ICT dictatuur? cq ICT bedrijven die tegen hoge bedragen het minimum aan verbeteringen tot stand brengen?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.