Laatste nieuws
Joost Visser
1 minuut leestijd
Nieuws

‘Reclame van Prescan is misleidend’

1 reactie

De Reclame Code Commissie heeft het bedrijf Prescan Nederland op de vingers getikt vanwege een advertentie in NRC Handelsblad…

In de advertentie zegt ex-profwielrenner en ploegleider Hennie Kuiper: ‘Bij Prescan vertelde men mij dat er bij 1 op de 50 mensen een tumor wordt ontdekt. Dankzij de total body scan van Prescan weet ik dat ik gezond ben.’ Cees Renckens, voorzitter van de Vereniging tegen de Kwakzalverij, stapte hierop naar de Reclame Code Commissie (RCC). Het bedrijf zou onheldere informatie verstrekken, inspelen op gevoelens van angst voor kanker en met de term ‘tumor’ verwarring zaaien. Immers, ook goedaardige tumoren zouden worden meegerekend.

Op dit laatste punt geeft de RCC, die op 30 augustus uitspraak deed, Renckens géén gelijk: de uiting ‘tumor’ zou wel degelijk betrekking hebben op ernstige tumoren die behandeling of controle behoeven. Evenmin deelde de commissie Renckens’ mening dat de advertentie angstige gevoelens zou kunnen oproepen.

Maar het eindoordeel is negatief. Volgens de commissie heeft Prescan niet aannemelijk weten te maken dat de bewering dat bij 1 op de 50 mensen een tumor wordt ontdekt, voldoende controleerbaar wetenschappelijk is onderbouwd.. Ook is Kuipers’ mededeling dat hij dankzij de total body scan van Presan weet dat hij gezond is, volgens de RCC ‘veel te absoluut’.

Om deze twee redenen typeert de RCC de advertentie dan ook als misleidend en oneerlijk.

Prescan heeft tot 14 september de tijd om in beroep te gaan tegen de – nog niet gepubliceerde – uitspraak. Het bedrijf liet aan het ANP weten dat zeker te zullen doen.

Joost Visser

  • Meer nieuws

beeld: Thinkstock
beeld: Thinkstock
Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • G.L. Hissink Muller

    bedrijfsarts, ALMERE

    Prima dat collega Renckens deze wijze van reclame maken door Prescan aan de kaak stelt. Of het nu Hennie Kuiper of Ernst Daniel Schmidt is die zich voor dit karretje laten spannen. Prescan probeert net over de grens (ivm WBO) een slaatje te slaan uit... dit tendentieuze inspelen op angst. Als ik deze advertenties in de bladen zie, moet ik altijd denken aan wijlen Tonio Hildebrand, een zeer kleurrijk man, die als handelaar altijd aangaf garantie tot aan de deur te verlenen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.