Laatste nieuws
Emile Voest
1 minuut leestijd
ingezonden reactie

Quote over MammaPrint

1 reactie

‘De bedenkers van de MammaPrint hebben een irrationeel geloof in de betrouwbaarheid van hun methode’, aldus een quote in Medisch Contact (MC 42/2016: 7, zie hierboven). Deze uitspraak van medisch statisticus Gerard te Meerman is overgenomen uit NRC Handelsblad en impliceert volstrekt ten onrechte dat er geen bewijs is voor de betrouwbaarheid van de MammaPrint.

Met het onafhankelijk en internationaal uitvoeren en vervolgens publiceren van een gerandomiseerde prospectieve studie, de Mindact-studie, is dit bewijs onmiskenbaar geleverd.

De Mindact-studie is uitgevoerd en geanalyseerd door de European Organisation for Research and Treatment of Cancer (EORTC) een zeer gerespecteerde onafhankelijke onderzoekorganisatie. De opzet van de studie, de statistiek en analyses zijn volledig onafhankelijk uitgevoerd. Het gaat om een gerandomiseerde prospectieve studie bij 6693 vrouwen, bij wie door loting de waarde van MammaPrint is vergeleken met een controlegroep. Daarmee is deze studie een van de grootste onderzoeken op het gebied van biomarkers. Bovendien is de studie door The New England Journal of Medicine beoordeeld en geaccepteerd voor publicatie. 

Doel van de Mindact-studie was om te kijken of het veilig is om af te zien van chemotherapie als vrouwen volgens de MammaPrint een laag risico op uitzaaiingen hebben. Dat blijkt het geval: 94,7 procent van de vrouwen die volgens de MammaPrint een laag risico op uitzaaiingen hebben, was na vijf jaar nog altijd ziektevrij, met of zonder chemotherapie. In Nederland gaat het jaarlijks om 2500 vrouwen die door de test gefundeerd kunnen besluiten geen chemotherapie te ondergaan. Dit feit staat als een huis.

Prof.dr. Emiel Rutgers, oncologisch chirurg, hoofdonderzoeker van de Mindact-studie

Prof.dr. Emile Voest, internist-oncoloog en medisch directeur, beiden Antoni van Leeuwenhoek.

ingezonden reactie
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • dr ir Gerard te Meerman

    biostatisticus, Groningen

    De hoogleraren Voest en Rutgers reageren in Medisch contact 44 op een in Medisch Contact geplaatst citaat uit de NRC waarin ik stel dat de bedenkers van de mammaprint een irrationeel geloof hebben in de betrouwbaarheid van hun methode. Zij verzetten ...zich tegen de conclusie dat er geen bewijs is voor de betrouwbaarheid van de test. Hun argument is een gezagsargument: het gaat om onderzoek dat gepubliceerd is in de New England Journal of Medicine. Er is nooit op andere wijze op mijn kritiek (al in 2004) geantwoord dat het niet mogelijk is gezien de zwakke biologische verschillen tussen wel en niet metastaserende kankers uit meer dan 30,000 verschillende genexpressies een betrouwbare voorspeller af te leiden op grond van slechts een paar honderd cases met en zonder metastasen. Het argument dat mij wordt tegengeworpen is van empirische aard: de mammaprint werkt (en wat doet statistische kritiek er dan toe ?). Recent is een studie verschenen van het Duitse IQWIG waarin de empirische studies die verschenen zijn over de waarde van genexpressietests buitengewoon gedetailleerd worden geanalyseerd.
    https://www.iqwig.de/download/D14-01_Abschlussbericht_Biomarker-bei-Mammakarzinom.pdf
    De conclusie "Die 5-Jahres-Zwischenergebnisse deuten nicht auf einen Nutzen einer biomarkerbasierten Therapieentscheidung mithilfe des MammaPrint-Tests hin. " In gewoon Nederlands: de 5 jaar tussenresultaten (zoals gepubliceerd in de NEJM) duiden er niet op dat de Mammaprint nut heeft voor een beslissing over de therapie.
    In tegenstelling tot wat Voest en Rutgers beweren, de mammaprint staat op basis van de empirische gegevens allesbehalve als een huis. Om zonder deugdelijke statistische fundering te denken dat een biomarker test zoals de mammaprint betrouwbaar kan zijn is mi. irrationeel.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.