Laatste nieuws
Nieuws

Patiënt wil meedenken om fouten te voorkomen

3 reacties

Veel patiënten vinden dat zij kunnen bijdragen aan het voorkómen dat er iets misgaat in de zorg. Dit blijkt uit een vragenlijst van de NPCF die tienduizend Nederlanders hebben ingevuld.

De patiëntenfederatie heeft leden van haar eigen panel uitgenodigd om te reageren, en mensen konden zichzelf vrijwillig aanmelden. De groep is niet representatief voor de Nederlandse bevolking (hoger opgeleid, jonger, en vaker chronisch ziek dan gemiddeld), maar de resultaten geven wel een beeld van ervaringen die mensen in de zorg hebben gehad.

Van de respondenten heeft bijna de helft meegemaakt dat er iets mis, of bijna misging. Dat gebeurde het meest bij een diagnose of bij het verstrekken van medicijnen. Als mogelijke reden zien de meeste deelnemers ‘onvoldoende communicatie met mij als patiënt (of naaste)’. Op plek twee zien zij onvoldoende deskundigheid van zorgverleners. Maar een vijfde van de mensen bij wie daadwerkelijk iets is misgegaan, denkt dat zijzelf een rol hadden kunnen spelen om dit te voorkomen. De helft van de mensen bij wie het bijna misging, denkt dat zij een rol hebben gespeeld om dit te voorkomen. In het algemeen wil driekwart van de respondenten bijdragen aan hun veiligheid in de zorg. Zij hebben daarvoor vooral nodig dat ze weten wat ze moeten verwachten van hun behandeling, ruimte om mee te denken, en inzicht in de eigen medische gegevens.

Sophie Broersen

NPCF-rapport meldactie 'Veilige zorg' (PDF)

Lees ook


© shutterstock
© shutterstock
Nieuws functioneren kwaliteit veiligheid patiënten
  • Sophie Broersen

    Sophie Broersen was journalist bij Medisch Contact van 2008 tot 2021. Na haar studie geneeskunde en huisartsopleiding ging zij als journalist aan de slag. Bij Medisch Contact schreef zij over geneeskunde en zorg in de volle breedte: van wetenschap tot werkvloer, van arts-patiëntrelatie tot zorg over de grens. Samen met de juristen van de KNMG becommentarieerde zij tuchtzaken. Na haar journalistieke carrière is zij in 2021 weer als arts gaan werken.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • C.M.A. Bruijninckx

    chirurg, ROTTERDAM Nederland

    Terecht wijst mr. Hankes erop dat wederzijds respect de basis van de patiënt-arts relatie hoort te zijn. Assertiviteit wordt in onze samenleving helaas gewoonlijk vertaald als 'opkomen voor je eigen recht'. De volledige omschrijving van assertiviteit... luidt 'het op een niet kwetsende, tactvolle manier opkomen voor de eigen mening, behoeften of belangen.' Dat artsen patiënten die op deze wijze assertief zijn als lastig betitelen, lijkt mij ondenkbaar.

  • Mr Sophie Hankes vz SIN-NL

    juriste, utrecht nl

    Helaas, ik beschreef de bittere realiteit, zowel persoonlijk als structureel gezien de meldingen bij SIN-NL.
    U chirurg Bruijninckx bevindt zich als arts aan de comfortabele zijde van de arts-patient relatie. Patienten zijn afhankelijk en dienen op h...un tenen te lopen - figuurlijk gezien- bij het stellen van vragen of tonen van de eigen mening. Assertiviteit van de patient, volgens Uw en onze definitie, leidt veelal tot onterecht aangetaste ego's bij artsen en verpleegkundigen. Uiteraad ben ik bereid tot nader overleg hoe deze ongewenste,onredelijke en onprofessionele houding, in strijd met de WGBO, ten goede te keren.

  • Mr Sophie Hankes vz SIN-NL

    juriste, utrecht nl

    Structureel wordt in dit soort publicaties over de rol van patienten bij medische fouten de ethische, professionele en wettelijke informatie-,dossier- en zorgplicht van artsen conform de Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomst-WGBO- verzwegen. Ga...arne alsnog aanvulling en correctie.
    SIN-NL krijgt regelmatig meldingen over ernstige medische fouten waardoor patienten overleden zijn of ernstig ziek/invalide werden, ONDANKS het feit dat zij de behandelende artsen zeer zorgvuldig en correct informeerden over hun medische situatie.
    Bovendien is bekend dat artsen de zgn assertieve patienten -volkomen ten onrechte- als lastige patienten betitelen.
    Medisch handelen hoort gebaseerd te zijn op wederzijds respect en samenwerking tussen arts en patient.
    Patient wees op Uw hoede!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.