‘Patiënt vraagt weinig aan arts via mail’
1 reactieSteeds meer huisartsen en medisch specialisten bieden de mogelijkheid om medische vragen te stellen via de mail of website, maar bijna niemand maakt er gebruik van. Dat concludeert onderzoeksinstituut Nivel in een dinsdag verschenen onderzoek.
Een gebrek aan persoonlijk contact zien ondervraagde patiënten als voornaamste bezwaar van ‘e-consulten’. Daarbij zijn er minder mogelijkheden om door te vragen. Opvallend is dat mensen die het digitale raadplegen zelf hebben uitgeprobeerd, positiever zijn dan mensen die er geen ervaring mee hebben.
De meerwaarde van e-consulten zit hem volgens de ondervraagden er vooral in dat het gedaan kan worden als het uitkomt. Ook is er meer tijd om na te denken over de vraag.
De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op een databestand van ruim zeshonderd Nederlanders.
Gerda Schapers
Bricoleur, utrecht
Wat zonde is dat. Ik ben al zeven jaar Darmkankerpatiënt en mail veel met mijn oncoloog. Medische vragen beantwoordt hij binnen een dag. Ook ons consult bereid ik voor door hem van te voren mijn vragen te mailen. Dat geeft sturing aan het gesprek en ...ik krijg antwoord op wat mij bezig houdt. Hij verwijst mij ook vaak naar artikelen die te maken hebben met mijn ziekte of met de vragen die ik stel.
e-Mail is voor ons beiden van toegevoegde waarde.