Laatste nieuws
4 minuten leestijd
Federatienieuws

Patiënt krijgt direct online inzage in dossier

2 reacties

‘Ja, dat is nogal wat, een patiënt die je controleert’

De website medischegegevens.nl geeft patiënten overal en op elk moment online toegang tot hun gegevens: labwaarden, het ok-verslag, de brief aan de huisarts. Vaatchirurg Alexander de Vries: ‘Dat is in het begin spannend. Maar dan ervaar je het voordeel: een patiënt die zelf meer regie heeft over zijn behandeling, gaat beter met zijn ziekte om en is meer gestimuleerd om mee te werken.’

Vijfduizend patiënten die hun medische gegevens online kunnen inzien en niet één geval van narigheid – dat valt moeilijk te geloven. ‘Toch is dat de realiteit’, zegt vaatchirurg Alexander de Vries, initiatiefnemer van medischegegevens.nl en werkzaam in het Medisch Centrum Haaglanden. Dit ziekenhuis durfde het als eerste in Nederland aan om patiënten online inzicht te geven in hun medische gegevens. ‘Mijn collega’s en ik ervaren vooral voordelen. Zoals een patiënt die zich na nieuwe medicatie niet goed voelde en zelf in zijn online medische gegevens zag dat hij de verkeerde had gekregen. Hij hoefde niet naar een huisarts of het ziekenhuis maar kon de fout gelijk herstellen. Dat is letterlijk winst.’

Eng
Maar een patiënt die je ok-verslag kan lezen, dat is toch doodeng?

De Vries: ‘Ja dat is nogal wat, een patiënt die je controleert. Laatst moest een collega zijn verslag aanvullen omdat zijn patiënt hem attendeerde op een lacune. Dat kan je eng vinden, maar het is vooral nuttig en kan fouten voorkomen.’

Basisgedachte van de website medischegevens.nl is dat medische gegevens van de patiënt zijn. De website geeft patiënten overal en op elk moment online toegang tot deze gegevens. Labwaarden, het ok-verslag, röntgenfoto’s, de brief aan de huisarts, noem maar op. Alleen werkaantekeningen en de consultaantekeningen worden niet ontsloten. ‘Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dit onrust zou geven. Dat patiënten met veel extra vragen zouden komen en informatie verkeerd zouden interpreteren. Maar patiënten blijken feilloos in staat om uit al die medische gegevens datgene te filteren wat voor hen relevant is. En ze begrijpen meer dan artsen vaak denken.’

Monitoren
Zijn collega’s niet huiverig voor al die openheid?

‘Als ik dit concept presenteer in medische staven, komt er altijd wel een vraag over de huisartsenbrief. Het idee dat je niet meer open met je collega kan corresponderen vind ik zo’n onzin. We leven in 2010 zeg, je kunt je echt niet meer permitteren om niet medisch objectief over je patiënt te communiceren. Ook over querulant gedrag moet je rapporteren, al moet je je woorden zorgvuldig kiezen.

We moeten ons realiseren dat de communicatie met patiënten in hoog tempo verandert. Een patiënt wil meer en sneller geïnformeerd zijn. Dat is ook in ons voordeel: een patiënt die zelf meer regie heeft over zijn behandeling, gaat beter met zijn ziekte om en is meer gestimuleerd om mee te werken.’ Vooral voor chronisch zieken kan dit veel betekenen. ‘Neem iemand met prostaatkanker. De uroloog controleert nu periodiek tijdens een consult de labwaarden. Dit consult kan vervallen als een patiënt zelf online de labwaardes monitort. Iets dergelijks geldt voor diabetespatiënten en vele anderen. Het gevoel van grip dat patiënten krijgen door het zelf monitoren, neemt ook vaak een hoop onrust weg. eHealth leidt zo tot een efficiëntere en vaak meer betrokken manier van communiceren. Ik ervaar dat de dialoog met de patiënt steeds gelijkwaardiger wordt.’

Confronterend
Dus waarom zou je nog tegen zijn?

De Vries: ‘Veel ziekenhuisbesturen zien op tegen de implementatie van wéér een nieuw systeem. Maar daar staat tegenover dat medischegegevens.nl in wezen een kwaliteitssysteem is. Tijdens de opzet van dit systeem zaten we met artsen en IT-mensen rond de tafel en liepen we tegen allerlei zaken aan. Op een gegeven moment zei de IT-man: “Julie lopen niet tegen de techniek aan, maar tegen de problemen die jullie hebben met management en de manier waarop je je vak uitoefent. Dat komt nu aan het licht.” En hij had gelijk. Je wordt in dit systeem geconfronteerd met je eigen werkwijze. Een patiënt wist vroeger niet wanneer een uitslag bekend was en accepteerde het als een consult moest worden verzet. Nu weet hij dat de diagnose, bijvoorbeeld kanker, al vier weken bekend is, en dan wordt het toch lastig te verkopen dat je je poli wegens een congres twee weken verzet…’




Patiënten MC Haaglanden online
Sinds de start in 2009 hebben vijfduizend patiënten zich geabonneerd op medischegegevens.nl. Dit zijn patiënten van MC Haaglanden, waar momenteel vier poli’s hun patiënten actief attenderen op deze mogelijkheid. Diverse andere ziekenhuizen overwegen aansluiting. Een patiënt die wil meedoen, meldt zich kosteloos aan op de website. Vervolgens verzoekt medischegegevens.nl het ziekenhuis om in opdracht van de patiënt diens gegevens online ter beschikking te stellen. Via een beveiligde verbinding met een sms-code kan de patiënt overal zijn gegevens inzien. Het systeem wordt elke 24 uur geactualiseerd.




Behandelrelatie nodig voor online contact? Discussieer mee

Online contacten tussen artsen en patiënten nemen snel toe. Ook weten collega’s elkaar steeds meer via de virtuele weg te vinden. Vragen doemen op over bijvoorbeeld het beroepsgeheim en de context van de behandelrelatie. Biedt de KNMG-richtlijn Online arts-patiëntcontact artsen nog voldoende steun? Help mee om de KNMG-richtlijn te actualiseren en reageer op www.knmg.nl/ehealth op vijf stellingen.




Vaatchirurg Alexander de Vries, initiatiefnemer van medischegegevens.nl: ‘Patiënten blijken feilloos in staat om uit al die medische gegevens datgene te filteren wat voor hen relevant is.’
Vaatchirurg Alexander de Vries, initiatiefnemer van medischegegevens.nl: ‘Patiënten blijken feilloos in staat om uit al die medische gegevens datgene te filteren wat voor hen relevant is.’
Federatienieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • , Den Haag

    Het artikel ‘De patiënt krijgt direct online inzage in dossier' is een artikel in een reeks, die een fundamentele verandering in de relatie en communicatie met de patiënt illustreert. In die reeks past ook ‘Patiënt beheerst eigen gegevens’ (MC 44/201...0:2328) over het gebruik van ‘Personal Health Records’ en ‘Open brief aan de huisarts’ (MC 7/2009; 292).

    Brieven aan de huisarts (het behandelplan) dienen ook altijd aan de patiënt zelf gestuurd te worden.
    Het is belangrijk dat de stappen, van inzage in gegevens tot beheer van eigen gegevens door de patiënt, genomen worden. Het doorbreekt de paternalistische gedachte dat de dokter het beter weet dan zijn patiënt, een gedachte die beter past bij de vorige eeuw. Deze ontwikkeling legt echter ook meer druk op de verantwoordelijkheid van de patiënt zelf in zijn of haar behandeling. Niet alleen de arts is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor medicatie overdracht, maar ook de patiënt dient het zijne bij te dragen aan een juiste informatie overdracht. Dit pleit ervoor om de patiënt daarin te steunen en -los van de landelijke EPD discussie- snel tot een eenduidige ‘gezondheidskaart’ te komen, waarop essentiële patiënten informatie kan staan (medicatie, diagnose, laboratoriumuitslagen, etc.) Dit kan analoog aan de Franse ‘Carte Vitale’.

    Gegeven het feit dat behandelingen toenemend ondersteund zullen worden door internet en ICT applicaties (van psychoeducatie en bloeddrukbepalingen tot ECG in de thuissituatie) zal de communicatie met de patiënt navenant meer middels internet plaats vinden. Dit zal, indien goed gebruikt, niet alleen tot een kwaliteitsverbetering leiden, maar ook tot een grotere en noodzakelijke efficiency verbetering.

    De vraag is niet of dit proces zal plaatsvinden, maar hoeveel sneller dit zal plaatsvinden dan de gemiddelde medicus denkt. De uitdaging zal dan ook zijn om het proces te implementeren. Het zal veel vragen van het management van gezondheidsorganisaties en nieuwe vaardigheden vragen van collega’s, die nu nog het idee hebben dat het niet zo’n vaart zal lopen.

    In de opleiding van de artsen en specialisten moeten die attitude en vaardigheden bijgebracht worden.
    Voor de verzekeraars (en de politiek?) betekent dit dat zij een actieve en ondersteunende rol moeten spelen om deze verandering ook een financieel solide basis te geven.
    Mogelijk kan Medisch Contact een belangrijke rol spelen om deze fundamentele verandering in het patiënt - arts contact vorm te geven en begeleiden. Wat moet blijven in het patiënt - arts contact is, dat de arts bereikbaar is en integer en consistent.

    Prof. dr. Erik Hoencamp, psychiater
    Directeur New Business
    Parnassia Bavo Groep

  • J.H.C. Voormolen

    , OEGSTGEEST

    Prima initiatief. Spreekt mij zeer aan. Is nog beter dan de patient een kopie van de brief aan de huisarts sturen wat ik soms heb gedaan. Verdient navolging!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.