Laatste nieuws
Heleen Croonen
1 minuut leestijd
spoedeisende hulp

Organisatie SEH kan beter

Plaats een reactie

De zorg is goed, maar de organisatie kan beter. Dat is de conclusie die promovenda Nanne Bos trekt na onderzoek op 21 spoedeisendehulpafdelingen.

Zij legde twee vragenlijsten voor aan patiënten die de SEH bezochten. Daaruit bleek dat de patiënten positief zijn over de zorgverleners, de behandeling en de informatie tijdens de behandeling. Ze zijn echter minder positief over de omgeving en faciliteiten op de SEH en de tijdigheid van zorgverlening.

Het minst positief zijn patiënten over de informatie voorafgaand aan de behandeling en de ontslagprocedure. Het is bijvoorbeeld niet altijd duidelijk wie het eerst geholpen wordt. Na ontslag tasten patiënten in het duister over de nieuwe medicatie, het oppakken van de dagelijkse activiteiten en over wat ze moeten doen als de klachten terugkomen.

Het kan lonen om de wachttijden te optimaliseren, want patiënten waarderen de zorg hoger na een kortere wachttijd, aldus de promovenda.

Nanne Bos promoveert 24 juni bij de faculteit geneeskunde van de Universiteit Utrecht.

Heleen Croonen


Lees ook

beeld: thinkstock
beeld: thinkstock
SEH promotie spoedeisende hulp
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.