Organisatie SEH kan beter
Plaats een reactieDe zorg is goed, maar de organisatie kan beter. Dat is de conclusie die promovenda Nanne Bos trekt na onderzoek op 21 spoedeisendehulpafdelingen.
Zij legde twee vragenlijsten voor aan patiënten die de SEH bezochten. Daaruit bleek dat de patiënten positief zijn over de zorgverleners, de behandeling en de informatie tijdens de behandeling. Ze zijn echter minder positief over de omgeving en faciliteiten op de SEH en de tijdigheid van zorgverlening.
Het minst positief zijn patiënten over de informatie voorafgaand aan de behandeling en de ontslagprocedure. Het is bijvoorbeeld niet altijd duidelijk wie het eerst geholpen wordt. Na ontslag tasten patiënten in het duister over de nieuwe medicatie, het oppakken van de dagelijkse activiteiten en over wat ze moeten doen als de klachten terugkomen.
Het kan lonen om de wachttijden te optimaliseren, want patiënten waarderen de zorg hoger na een kortere wachttijd, aldus de promovenda.
Nanne Bos promoveert 24 juni bij de faculteit geneeskunde van de Universiteit Utrecht.
Heleen Croonen
Lees ook
- Er zijn nog geen reacties