Laatste nieuws
1 minuut leestijd
Nieuws

Opnamegesprekken verbeteren medicatieveiligheid

Plaats een reactie

Ziekenhuispatiënten krijgen vaker de juiste medicijnen voorgeschreven als zij voorafgaand aan de opname met bijvoorbeeld een apothekersassistente kunnen praten over hun medicijngebruik. Het apotheekservicepunt (ASP) van het Deventer Ziekenhuis heeft zo’n gesprek nu standaard ingevoerd.



Voorafgaand aan de introductie van de nieuwe werkwijze onderzocht het ziekenhuis mogelijke problemen in de overdracht van medicatiegegevens van op te nemen patiënten. Bij 37 van de 212 onderzochte patiënten (17%) bleken er fouten te zijn gemaakt: na opname in het ziekenhuis werd de thuismedicatie bijvoorbeeld stopgezet, of in een andere dosering of toedieningsvorm gegeven. In 15 procent van de gevallen was de medicatie--opdracht van thuismedicatie in het ziekenhuis onvolledig.



Sindsdien nodigt het ASP patiënten die voor een knie- of heupoperatie in het ziekenhuis worden opgenomen, uit voor een gesprek. Daarin wordt de thuismedicatie geïnventariseerd en opnieuw voorgeschreven voor de periode dat de patiënt in het ziekenhuis is opgenomen. Ook krijgen de patiënten voorlichting over het stoppen van medicatie als antistolling, diuretica en antidiabetica en wordt eventuele allergie voor geneesmiddelen opgespoord.



Een evaluatiemeting, onder 119 patiënten bracht verbeteringen aan het licht. Het percentage foute overdrachten daalde van 17 naar 7 procent en het aantal onvolledige medicatieopdrachten zelfs naar minder dan 1 procent. Het aantal telefoontjes tussen verpleegafdeling en arts enerzijds en ziekenhuisapotheek anderzijds daalde daardoor ‘enorm’, zo schrijft het ziekenhuis in een verslag van het project.


‘Een groot voordeel is ook dat de verwerkte medicatielijsten en de geneesmiddelen zelf op de dag van opname op de verpleegafdeling beschikbaar zijn’, zegt ziekenhuisapotheker Inge van Berlo. ‘Vroeger duurde dat soms wel twee dagen.’



Zij noemt ook een onverwacht resultaat: ‘Sommige patiënten worden voor opname behandeld met erytropoëtine en ferrofumaraat. Dat laatste leverde de eigen apotheek van de patiënt niet, en dus was er ook geen sprake van medicatiebewaking. Wij vonden daardoor interacties en dubbelmedicaties. Nu is het protocol veranderd en zorgt de eigen apotheek van de patiënt voor de levering en de medicatiebewaking van dit middel.’ Het ziekenhuis heeft geld vrijgemaakt om de opnamegesprekken te kunnen voortzetten, voor dezelfde patiëntencategorie.  << JV



Een uitgebreid verslag van het project is te vinden via deze link.


Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.