Op naar de flow
Plaats een reactie‘Respecteer je ketenpartners’, staat er ergens. En: ‘respecteer en ontwikkel mensen en teams’. Dat lijken verstandige adviezen. Samenwerken is altijd goed. Maar het gaat ook over ‘upstream- en downstreambelangen’ of over ‘focused factory-omgevingen’.
Het lezen van Lean denken en doen in de zorg vergt een zekere tolerantie voor managementjargon. Maar desondanks geeft het boekje een aardig inzicht in wat ‘lean denken’ nu eigenlijk is: het gestaag, in kleine stappen verbeteren van het zorgproces (vooral in ziekenhuizen). Ook in Nederland vindt deze methodiek geleidelijk ingang.
In het boekje wordt in een achttal praktijkverhalen uit de doeken gedaan hoe dat in zijn werk gaat of is gegaan. Het begrip ‘lean’ is bedacht tijdens een grootschalig vergelijkend onderzoek tussen autofabrikanten in de jaren tachtig. Het ging erom zoveel mogelijk verspilling in de organisatie (in termen van tijd, capaciteit en fouten) te voorkomen. Vooral Toyota gold als een model van ‘hoe het ook kon’ (gold is misschien het goede woord, gezien het aantal auto’s dat de fabrikant tegenwoordig terughaalt).
Het draait uiteindelijk om het bereiken van ‘flow’: een ongestoorde, ononderbroken gang van een product of dienst richting klant of patiënt. Dat dit zeker niet gemakkelijk is te realiseren, blijkt ook uit dit boek.
HM
Naar de rubriek Scoop
- Er zijn nog geen reacties