Laatste nieuws
Sophie Broersen
2 minuten leestijd
Wetenschap

Ontwikkelaars nieuwe kankermedicijnen maken flink winst

1 reactie

De kosten om een nieuw kankermedicijn te ontwikkelen liggen rond de 648 miljoen dollar. Binnen enkele jaren na markttoelating brengen ze bijna drie keer zoveel op. Dit concluderen Vinay Prasad en Sham Mailankody op basis van een analyse van openbare gegevens. Ze schrijven erover in JAMA Internal Medicin.

Er zijn verschillende schattingen in omloop over hoeveel het kost om een medicijn te ontwikkelen, van 320 miljoen tot 2,7 miljard dollar. Prasad en Mailankody hebben gekeken naar medicijnen die in de periode 2006-2015 door de FDA werden toegelaten. Het moest gaan om producten van beursgenoteerde bedrijven die tot op dat moment nog geen medicijn op de markt hadden, dus het ging niet om de gevestigde, grote farmaceuten. Op basis  van hun jaarverslagen gingen ze na hoeveel kosten er waren gemaakt vanaf het begin van de ontwikkeling van het medicijn tot aan de toelating. Daarbij namen ze ook kosten mee die voor andere middelen in ontwikkeling werden gemaakt: zulke bedrijven zijn vrijwel altijd met verschillende kandidaat-medicijnen bezig. Aangezien niet elk middel ‘te gelde’ wordt gemaakt, is het terecht om deze kosten mee te nemen. Vervolgens bekeken zij de opbrengsten van de toegelaten medicijnen.

Van tien middelen konden zij uiteindelijk de balans opmaken. Het mediaan aantal middelen in ontwikkeling bij de betreffende bedrijven was 3,5. De mediane tijd voor ontwikkeling was 7,3 jaar. De mediane ontwikkelingskosten waren 648 miljoen dollar (variërend tussen 157 en 1951 miljoen). De mediane opbrengsten lagen rond de 1658 miljoen dollar (van 204 miljoen tot 22 miljard) in mediaan 4 jaar (1-9 jaar). Als de onderzoekers rekening hielden met de kosten die de kapitaalinvestering met zich meebracht (uitgaand van 7 procent jaarlijkse winst als het geld elders was geïnvesteerd) lagen de totale ontwikkelingskosten van deze tien medicijnen op 9,1 miljard dollar, en waren de opbrengsten (tot op heden) 67 miljard dollar.

De keuze voor deze bedrijven is logisch: de kosten voor ontwikkeling zijn beter na te gaan op basis van openbare gegevens dan bij grote farmaceuten.  Commentator Merrill Goozner vindt de keuze om een andere reden ook goed te verantwoorden: ongeveer 70 procent van de nieuwe middelen van de grote bedrijven is afkomstig van deze opgekochte, kleine bedrijfjes. De ontwikkelingskosten worden dus ook steeds meer daar gemaakt.

JAMA Intern Med, 2017. Doi: 10.1001/jamainternmed.2017.3601 en 4997

Lees ook:

Wetenschap dure medicijnen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Bernard Smilde

    coassistent, bestuurslid De Geneeskundestudent, Amsterdam

    De Geneeskundestudent, Licence to Heal en de VvAA organiseren binnenkort een interessant symposium over dit onderwerp: een aanrader! https://www.facebook.com/events/496379897360301/permalink/554398414891782/

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.