Laatste nieuws
Lieke de Kwant
1 minuut leestijd

NZa onderzoekt klachten over contractering

5 reacties

De Nederlandse Zorgautoriteit heeft de zorgverzekeraars aan de tand gevoeld over de vele klachten van huisartsen omtrent de contractering van zorg. Dat blijkt uit een brief van de NZa aan de LHV. Ook werkt de toezichthouder aan een monitor die de inhoud van de huisartsencontracten in 2015 beoordeelt.

In de brief reageert de NZa op de recente LHV-ledenpeiling naar de marktmacht van zorgverzekeraars. Daaruit blijkt dat huisartsen in meerderheid erg ontevreden zijn over het contracteringsproces, de inhoud van hun contract en het contact met de zorgverzekeraar.

De NZa laat nu weten dat ze de zorgverzekeraars zowel mondeling als schriftelijk om tekst en uitleg heeft gevraagd bij de peiling. Ook heeft de NZa de verzekeraars gevraagd hoe zij hun verzekerden informeren over de inkoop van huisartsenzorg en de gevolgen daarvan.

De LHV is blij dat de NZa de mening van de huisartsen serieus neemt. De zorgautoriteit speelt echter nog geen formele rol bij het bewaken van de kwaliteit van het contracteringsproces. Daardoor zijn de mogelijkheden om in te grijpen beperkt, vreest de LHV. De vereniging hoopt dat minister Schippers de wens van de Tweede Kamer volgt om de code Goed Zorgverzekeraarschap om te zetten in formele regelgeving, zodat zorgverzekeraars zich voortaan moeten verantwoorden voor hun inkoopgedrag.

Lieke de Kwant

Persbericht van de LHV over de brief van de NZa

Lees ook:

© iStock
© iStock
LHV zorgverzekeraars
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland

    Collega's dring aan op een een betalingssysteem gebaseerd op gebruikte tijd en een uurtarief. Doen wij als bedrijfsartsen al jaren. Daarnaast komen dan bijkomende kosten als materiaal e.d. Maakt het heel transparant en heel inzichtelijk.
    De zorgverz...ekeraars maken dan afspraken over tot welke hoogte een vergoeding wordt gegeven. Zijn we af van dat gezeur van DBC's e.d. De kwaliteit wordt dan weer beoordeeld op basis van resultaat bij de patiënt en niet op basis van een door statistieken onleesbare eenheidsworst waarop nu de prijs wordt bepaald.

  • G K Mitrasing

    Vogelvrije Huisarts, Heerhugowaard

    Sinds het eerste kostenonderzoek huisartsenzorg legt de NZa de huisartsen irreële kostprijzen op en veegt ze elk bezwaar van tafel en de LHV zit nog steeds als een geplukte kip aan tafel. Enige belang dat de NZa dient is of de burger in haar ogen een... ongedefinieerde “redelijk” prijs betaalt voor een geleverde dienst. Of de huisarts dan straks uitkomt op een minimumloon is niet interessant. Je kunt tenslotte alle zorg in stukjes knippen en uitventen aan een aan de goedkoopste zorgaanbieder, zolang de kwaliteit acceptabel is en voldoet aan het BKZ en MBI die voor VWS heilig zijn en waar binnen dat kader de NZa.. Om nu te denken dat de NZa zich onafhankelijk zal opstellen tov VWS is onzin.
    Anton Maes heeft meerdere malen uitgelegd dat de NZa een financieringssysteem heeft ontwikkeld waar de kosten niet door het BKZ van VWS wordt gedekt door VWS. Tot nu toe Zero reactie hierop van VWS en NZa.. en die NZa moet je dan nog serieus nemen over contracten?

  • G.R.I. Slock

    huisarts, SLUIS Nederland

    Wat een klucht, de NZA die ons op een stalinistische manier schaamteloos uitperst moet ons beschermen tegen de macht vd zorgverzekeraars. Als we niet opletten wordt onze ketenzorg en innovatie dus straks even slecht betaald als de basiszorg ( 9 eur...o/ consult en 13 euro/ visite).
    De enige manier om onze ongelijke positie te compenseren is wettelijke bescherming, maar dan liefst ook tegen het NZA en de VWS redresseringen.

  • jan de lint

    orthop. chir. n.p., Oosterhout NB

    U bedoelt waarschijnlijk : "banken en advocaten hebben te LIJDEN gehad", collega! Maar ze zouden graag de LEIDING weer nemen.

  • R.W. Kreis

    chirurg n.p./zorgonderzoeker, BEVERWIJK Nederland

    Onder invloed van de overheid hebben notarissen, advocaten en banken te leiden gehad aan “vermarkting” van hun positie en daarmee hun attitude. Bij banken is een cultuur ontstaan waarbij de klant niet meer benaderd wordt vanuit dienstverlening, maar ...als bron van inkomsten. De wereld van banken en verzekeraars loopt volledig in elkaar over. Het zal vooralsnog een illusie zijn te denken dat zorgverzekeraars zich anders zullen gedragen dan banken. Hun machtspositie is daarvoor domweg te groot voor.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.