Laatste nieuws
1 minuut leestijd

Meelevende artsen communiceren beter

Plaats een reactie

Artsen die spreken met empathie in hun stem, krijgen meer informatie van patiënten over hun gezondheidsproblemen, blijkt uit een Chileens onderzoek. Ook leidt dit ertoe dat patiënten zich beter houden aan de voorgeschreven behandeling.

Onderzoekster Marisa Cordella van de Monash School of Languages, Cultures and Linguistics analyseerde gesprekken tussen arts en patiënt, en vond dat de wijze waarop artsen patiënten toespreken, in drie categorieën is te verdelen. Dokters gebruiken een ‘dokter-stem’ vooral om informatie te verzamelen. Verder spreken artsen op een manier vergelijkbaar met leraren (‘leraar-stem’), als hun doel is om mensen te informeren en onderwijzen over hun aandoening. Om patiënten zover te krijgen om over hun problemen te praten, werd een ‘medemens-stem’ gebruikt. Meestal spraken artsen met de ‘dokter-stem’ of een ‘leraar-stem’. De beste resultaten werden echter behaald als patiënten werden toegesproken op een manier die hun aanspoorde om te vertellen over zichzelf en over voorafgaande medische problemen. Dit had een betere deelname aan de behandeling tot gevolg en zorgde ervoor dat deze patiënten zich beter bewust werden van hun gezondheid. Hierdoor waren zij beter in staat medische hulp te zoeken op momenten waarop dit nodig was. Hoewel het onderzoek is uitgevoerd in het spaanstalige Chili, denkt Cordella dat de resultaten ook kunnen gelden voor andere talen en culturen. Zij raadt dan ook aan om artsen beter te trainen in het spreken met empathie tegen hun patiënten. << TvV

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.