Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
Nieuws

Kritiek op verplichte visitatie huisartsen

33 reacties

Huisartsen moeten eens in de vijf jaar verplicht gaan deelnemen aan een visitatieprogramma om in aanmerking te komen voor herregistratie. Het verplichte visitatieprogramma, dat is ontwikkeld door het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), krijgt op websites als HuisartsVandaag veel kritiek.

De nieuwe verplichting staat in een brief die het NHG, de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS) vorige week aan de huisartsen hebben gestuurd. De kritiek is onder meer dat het visitatieprogramma er ‘opeens’ is en dat de leden van NHG en LHV niet zijn geraadpleegd. Het lijkt er inderdaad op dat de mededeling voor veel huisartsen nogal onverwacht komt, zegt Rob Dijkstra, voorzitter van het NHG: ‘Maar dat visitatie deel zou uitmaken van de herregistratie-eisen is in 2007 al afgesproken in de algemene ledenraadvergaderingen van NHG en LHV. We zouden er in 2011 mee beginnen en met ingang van 2016 handhaven. Maar blijkbaar is er in de tussentijd onvoldoende over gecommuniceerd.’

Kritiek is er ook op het feit dat juist het NHG het visitatieprogramma heeft ontwikkeld en aanbiedt. Deelname aan het programma kost 189 euro voor niet-leden en 132 euro voor NHG-leden, plus een variabel en onderhandelbaar bedrag van rond de 450 euro voor vier uur met een gespreksleider. Een mooie inkomstenbron voor het NHG, zo wordt gesuggereerd. Dijkstra: ‘Het NHG maakt 0,0 procent winst, de inkomsten zijn bedoeld voor de exploitatie van het programma. En destijds is in de algemene ledenvergadering gezegd dat het juist wenselijk is dat de beroepsgroep zélf het visitatieprogramma ontwikkelt en dat we het niet zouden overlaten aan een externe partij of aan de overheid.’

Critici vinden ook dat de beroepsverenigingen zich te sterk conformeren aan overheid en zorgverzekeraars, die de uitkomsten van de visitaties zouden kunnen gebruiken voor het al dan niet contracteren van huisartsen. Dijkstra: ‘Over de resultaten van het visitatieprogramma wordt niet met andere partijen gecommuniceerd, dus ook niet met zorgverzekeraars. Er wordt alleen aan GAIA doorgegeven dat de huisarts vier punten heeft behaald, namelijk als deze heeft deelgenomen aan het programma, heeft gereflecteerd en plannen voor de toekomst heeft gemaakt. Over de inhoud wordt niets doorgegeven.’

Toch begrijpt Dijkstra dat huisartsen zich druk maken om de visitatie. ‘Het druist misschien in tegen het gevoel van professionele autonomie. Een huisarts wil graag zélf bepalen wat goed is voor z’n vak. Overigens staat op de website mijnvisitatie.nl dat de tijdsinvestering ongeveer vier uur is, uitgesmeerd over minimaal drie maanden. Ik heb de visitatie afgelopen maanden zelf doorlopen en ik was er ongeveer drie uur aan kwijt.’

Simone Paauw

Meer informatie en de brief aan de huisartsen op www.mijnvisitatie.nl

NHG-voorzitter Rob Dijkstra over de visitatie

Lees ook:

Grote lijnen schetsen en toch houvast bieden (federatienieuws)


© iStock
© iStock
Nieuws functioneren disfunctioneren huisartsen nhg
  • Simone Paauw

    Simone Paauw (1978) werkt sinds april 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone’ arts met een bijzonder verhaal en neemt graag een kijkje in de praktijk.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Jos Rensing, huisarts, Den Haag 03-02-2015 01:00

    "In 2007 stond dit verhaal op de agenda van de LHV-ledenraad ( die daar trouwens helemaal niet eens over gaat: de RGS is bij Koninklijk Besluit benoemd en kan zijn eigen koninklijke gang gaan). Voorzover ik mij herinner ( ik was destijds lid van de LHV ledenraad) heeft die ledenraad daar helemaal geen besluit over genomen, met name omdat volstrekt onduidelijk was hoe je op die manier waarnemers en HID'ders zou moeten registeren.
    Dat is nog steeds niet duidelijk.
    Deze hele grap kost elke HA met registratie-wens wel weer 6-8 honderd Euri's zonder dat iemand duidelijk maakt welke kwaliteit daarmee verbeterd wordt.

    Kan mij niks schelen hoor: ik ben geregistreerd tot mijn 67e, maar ik verbaas mij over het makke-schapen gedrag van mijn jongere collega's.

    Ik vind het wel jammer dat sommigen in hun reacties nu weer de LHV aanspreken als de schuldige. MI is het hier het NHG (en niet voor de eerste keer)die belangen van huisartsen verkwanseld."

  • P. Vonk, huisarts, AMSTERDAM Nederland 03-02-2015 01:00

    "Als er iets bij komt moet er ook wat af! We moeten ook nog werken.

    In 2007 is er inderdaad iets in het nieuws geweest dat visitatie deel uit zou gaan maken van de huisartsregistratie. Maar toen is bij mij ook blijven hangen dat als de huisartspraktijk geaccrediteerd is, en dus in zijn geheel gevisiteerd, dit voldoende zou zijn. Nu komt er iets heel anders uit de bus!

    Dus LHV / KNMG / NHG regel dat er regeldruk af gaat: minder verplichte terugkomdagen huisartsopleiding (eis SBOH en KNMG), geen gedoe met patiënten feedback voor verzekeraars (actie naar zorgverzekeraars, ach ze vergoeden het toch al niet meer dus we houden daar sowieso mee op), schrappen functioneringsgesprekken als je in loondienst bent, accreditatie van de praktijk voor de helft van het geld en zonder de ook voor de visitatie benodigde patiënten feedback (NPA en NHG).

    Dit lijkt me een mooie taak voor onze besturen, haal de dubbelingen er uit !"

  • M.F. Boon, huisarts, Amsterdam Nederland 03-02-2015 01:00

    "Zonde van mijn tijd en geld deze visitatie, ik ben al jaren NHG geaccrediteerd, volop enquêtes nu weer. Net de EKB registratie praktijk 100 enquêtes, ben opleider 2 jaar geleden visitatie , ben in loondienst functioneringsgesprek collega, en met baas nu over het managementgedeelte. Intervisiegroep al ruim 14 jaar evalueren regelmatig, zelfs nog een 2e met specialisten, ook feedback van NiVel, LINH en verrek ook in het acedemischenetwerk , jaar en beleidsplannen en de rest, dagelijks feedback aan en van collega's en AIOS ., laat ik nog de keten en prestatiecontracten buiten beschouwing. Er zit helaas geen meerwaarde aan een visiteur wat ik begrijp al uit de pilot bleek. Stop er dan mee , zeker voor reeds geaccrediteerden ...mijn punten heb ik in 4 jaar al binnen hoor , Ik bepaal overigens al heel lang niet meer zelf wat ik goed vind voor de praktijk, helaas is de verzekeraar en gemeente leidend geworden, ga die lekker visiteren daar hebben we wat aan."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.