Laatste nieuws
Marian Hoekstra
2 minuten leestijd
Federatienieuws

KNMG: Pimp jij of pimp ik?

Plaats een reactie

Over creativiteit en KNMG districten



Laatst was ik uitgenodigd voor een Sara-feestje. Met alleen vrouwen zouden we een dag doorbrengen in het Brabantse land waar deze Sara vandaan komt. Wat we gingen doen bleef nog even een verrassing.



We werden om 11.00 uur verwacht en het zou zeker tot het einde van de middag duren. Eigenlijk had ik er niet zo’n zin in, omdat:


- ik eigenlijk niemand van de aanwezigen kende;


- het me een hele zondag kostte, die ik liever met mijn gezin doorbracht;


- ik me moest verkleden als Sara (50-plusser);


- ik niet wist wat het me zou opleveren.



Daarover nadenkend viel de analogie met het werken in districten mij op. Bestuurs­leden vertellen vaak hoe moeizaam het is om in hun district activiteiten te organi­seren. Een greep uit hun ervaringen en vragen:


- Het organiseren kost mij erg veel tijd.


- Voor wie doe ik dit eigenlijk?


- Er komen veel te weinig mensen op af.


- Ik sta er helemaal alleen voor.


- Ik weet niet welke thema’s voor wie interessant zijn.



Weer even terug naar mijn Sara feestje. Eenmaal aangekomen, hoorde ik dat we iets  bijzonders gingen doen: het pimpen van klompen. Dat had ik zelf nooit bedacht en ik wist niet eens dat het bestond. Had ik het van tevoren geweten, dan was ik misschien niet eens gegaan. Maar wat bleek: het is een erg leuke dag geworden.



Weliswaar kwamen niet alle genodigden opdagen, maar degenen die er waren, hadden veel werk gemaakt van hun uiterlijk; iemand had de oude zwarte trouwjurk van haar moeder aan, een ander was met pruik en hoed getooid en er was zelfs iemand die zich als  verpleegkundige had verkleed om de ‘oudjes’ te verzorgen.



Het versieren van klompen leek mij helemaal niet leuk, maar het gezamenlijk bezig zijn, bracht zelfs bij mij een enorme creativiteit naar boven. Verder heb ik leuke mensen ontmoet en interessante gesprekken gevoerd met collegamoeders over de pubertijd. Dat had ik niet verwacht.



Om aan te geven wat ik ervan geleerd heb, ga ik weer even terug naar de analogie met het werken in districten:


- niet ieder onderwerp is voor iedereen even interessant (‘dat kan ook niet’);


- niet iedereen bezoekt de activiteiten (‘dat wil je niet’);


- degenen die wel komen zijn echt in het onderwerp geïnteresseerd (‘dat wil je wel’);


- leer je doelgroep kennen (‘dat levert je veel op’).



Een advies voor de districtsbestuurders is dan ook om niet al te teleurgesteld te zijn als de opkomst bij een activiteit aan de lage kant is. Wees tevreden met de artsen die wel komen: zij zijn tenslotte echt geïnteresseerd in het onderwerp en een kleinere groep bevordert juist de discussie.



Tot slot nog een tip voor de districts­leden: na een vermoeiende dag hard werken op de praktijk hebben artsen vaak geen zin om een avond in een zaal door te brengen met collega-artsen. Veel leuker is het dan om op de bank een glaasje wijn met je partner te drinken. Ook het bezoeken van districtsactiviteiten kan heel erg leuk zijn en het kan wat opleveren. Ik denk dan niet alleen aan de accreditatiepunten, maar ook aan een goede inhoudelijke discussie, het maken van samenwerkingsafspraken, de mogelijkheid om contact te leggen met artsen die je anders nooit spreekt en het uitbouwen van je netwerk.



Marian Hoekstra, beleidsmedewerker Districten


Correspondentie:

m.hoekstra@fed.knmg.nl

Federatienieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.