KNMG: ‘Landelijk Meldpunt Zorg creëert argwaan’
1 reactieDe werkwijze van het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) creëert bij zorgverleners argwaan naar hun patiënten. Dat stelt de KNMG in een persbericht.
Patiënten kunnen bij klachten over de zorg sinds 1 juli terecht bij het Landelijk Meldpunt Zorg. Volgens de KNMG rammelt er echter nog wel het een en ander aan de werkwijze. Zo stuurt het LMZ dagelijks een klachtenoverzicht naar de IGZ, inclusief namen van betrokken zorgverleners, zonder dat is gecontroleerd of de klachten enige grond hebben. De zorgaanbieder wordt hierover niet geïnformeerd.
Ook ontbreekt er een regeling om informatie achteraf in te zien en zo nodig te corrigeren of te wijzigen. Patiënten kunnen de klacht anoniem indienen en de IGZ zal ook op basis van anonieme klachten actie ondernemen.
Een ander punt van kritiek van de KNMG is dat het LMZ geen schriftelijke machtiging vraagt aan de klagers om bij zorgverleners navraag te doen. De KNMG vraagt zich af hoe zij dan kunnen reageren zonder het beroepsgeheim te schenden.
Simone Paauw
KNMG: KNMG kritisch over Landelijk Meldpunt Zorg
Lees ook:

- Er zijn nog geen reacties