Kenmerken van een goede opleider
Plaats een reactie
Feedback kunnen geven en over vaardigheden beschikken als goed communiceren en aanzetten tot reflectie: dit zijn enkele van de 37 kenmerken waaraan een goede huisartsenopleider moet voldoen, zo blijkt uit het onderzoek van huisarts en opleider Peter Boendermaker. Hij promoveert met dit onderzoek op 21 mei aan de Rijksuniversiteit Groningen. Boendermaker stelde met de sleutelkenmerken van een goede opleider het profiel van de ideale opleider vast. Vervolgens maakte hij een blauwdruk voor onderwijsdoelen voor opleiders en voor de toetsing van huisartsenopleiders.
Boendermaker legde enkele tientallen opleiderskenmerken voor aan een groep van 48 experts uit het gehele veld van de huisartsenopleiding, waarna de 37 kenmerken overbleven. De huisartsen in opleiding (haios) waren positief over de bereikbaarheid van hun opleider en de geboden veiligheid. Zij zijn kritisch ten aanzien van de didactische kennis van hun opleiders. Zelf zijn de opleiders ook kritisch ten aanzien van hun didactische kennis.
Vervolgens bestudeerde Boendermaker de didactische bekwaamheid van de opleiders, die enkele malen per jaar zelf training krijgen. Om te weten of de didactische scholing van de opleiders effect heeft, ontwikkelde Boendermaker een stationstoets. Daarin wordt de opleider geconfronteerd met iemand die speelt dat hij haio is. Via zijn observerende collegas komt de huisartsenopleider te weten wat zijn sterke en zwakke punten zijn. Deze toets bleek zeer leerzaam te zijn voor de opleiders, maar als toetsinstrument valt er nog wel wat aan te verbeteren.
In zijn onderzoek richtte Boendermaker zich weliswaar op de huisartsenwereld, maar hij stelt dat kennis van de kenmerken ook voor andere specialismen bruikbaar kunnen zijn. << ILS
- Er zijn nog geen reacties