Laatste nieuws
Bas Knoop
2 minuten leestijd
Nieuws

Isala sluit meerjarencontract met Zilveren Kruis

Plaats een reactie

Het Zwolse ziekenhuis Isala sluit dinsdag een meerjarencontract met Zilveren Kruis. Met dit driejarencontract willen ziekenhuis en zorgverzekeraar een einde maken aan wat zij betitelen als de ‘jaarlijkse kermis van de zorgcontractering’.

Het is voor het eerst dat Zilveren Kruis een meerjarencontract sluit met een ziekenhuis waarbij de gehele zorgketen wordt meegenomen. Van de acute zorg tot de laagcomplexe planbare zorg en de dure geneesmiddelen.

‘In ons ziekenhuis lopen diverse projecten die de kwaliteit van zorg moeten verbeteren’, zegt Frans Bierens, manager sales in Isala. ‘Dat zijn projecten die over meerdere jaren zijn uitgesmeerd. Neem bijvoorbeeld de substitutie van zorg naar de eerste lijn. Dat is geen traject dat binnen een jaar is afgerond. Daarom is het prettig dat wij met Zilveren Kruis een meerjarencontract hebben kunnen afsluiten. Daarnaast zijn wij een topklinisch ziekenhuis, dat dure medische apparaten moet aanschaffen. Dat doe je alleen als je de zekerheid hebt dat een zorgverzekeraar ook volgend jaar en in de jaren daarop deze zorg bij Isala wil contracteren.’

Leonore de Bakker, manager zorginkoop Noord-Oost Nederland bij Zilveren Kruis, hoopt dat door dit driejarige contract het vertrouwen tussen verzekeraar en ziekenhuis groeit. ‘De jaarlijkse contractonderhandelingen tussen een zorgverzekeraar en zorgaanbieder worden vaak gedomineerd door discussies over omzetcijfers, doelmatigheid, volume en kwaliteitscriteria. Iedere partij heeft zijn eigen interpretatie van deze data. Dat leidt af van ons eigenlijke doel: de zorgverlening in de regio zo goed mogelijk organiseren.’

In het contract zijn onder meer afspraken gemaakt over kwaliteit, doelmatigheid en de prijs. Zo krijgt Isala voor de behandelingen die het uitvoert het gemiddelde van de prijzen die door Zilveren Kruis in heel Nederland zijn gecontracteerd. ‘Maar die prijs kan afwijken als onze patiëntenpopulatie nadrukkelijk afwijkt van de rest van het land’, zegt Bierens. ‘Als wij bijvoorbeeld veel oudere patiënten zien met heupfracturen, betekent dit dat je als ziekenhuis daar je infrastructuur op moet aanpassen. Dat brengt extra kosten met zich mee. In dit soort gevallen ontvangen wij van Zilveren Kruis een hogere vergoeding dan de gemiddelde prijs.’

Bij de prijsafspraken is door Zilveren Kruis voor het eerst ook onderscheid gemaakt in het type zorg. Zo is de acute zorg gecontracteerd op basis van continue beschikbaarheid, terwijl de laagcomplexe planbare zorg per jaar wordt ingekocht. Bierens: ‘Bij de acute zorg geldt dat ongeacht hoeveel er gebruik van wordt gemaakt, deze zorgvorm altijd beschikbaar moet zijn. 24/7. Je kunt het vergelijken met de brandweer, die ook niet per gebluste brand wordt betaald. Heel anders ligt dit bij de laagcomplexe electieve zorg. Daarover is afgesproken dat Zilveren Kruis ieder jaar bekijkt, op grond van concurrentie met andere ziekenhuizen, of zij bepaalde ingrepen bij ons wil inkopen.’

Om de zorgkwaliteit te meten, maken Isala en Zilveren Kruis gebruik van de bestaande IGZ-uitkomstindicatoren. Daarnaast werken beide partijen aan nieuwe manieren om de kwaliteit te meten. ‘We zijn op zoek naar indicatoren die dichter bij de beleving van de patiënt staan’, stelt Bierens. ‘Als een bejaarde man een heupoperatie heeft ondergaan en na een aantal weken weer zelfstandig met zijn rollator naar de drogist loopt, zegt dat iets over de kwaliteit van de geleverde zorg. Deze man is weer terug op zijn oude niveau.’

Bas Knoop

Twitter: @bknoop

© iStock
© iStock
Lees ook:
Nieuws IGZ Isala
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.