Laatste nieuws
Nieuws

‘IGJ gebruikt vaker zachte gegevens, maar zonder duidelijk beleid’

1 reactie

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd maakt naast ‘harde’ gegevens steeds vaker gebruik van ‘zachte’ gegevens in haar toezicht. Maar ze heeft geen duidelijk beleid hoe er met dit soort ‘soft signals’ wordt omgegaan. Dat concluderen onderzoekers van de Erasmus School of Health Policy & Management naar aanleiding van onderzoek in opdracht van de IGJ.

Het gebruik van ‘soft signals’ heeft een centralere rol ingenomen in het toezicht van de inspectie, nadat er eerder kritiek was dat ze te weinig deed met klachten en vragen van patiënten. Volgens de onderzoekers komt het ook door maatschappelijke en politieke druk om het toezicht te verscherpen. Die zachte gegevens zijn voor de IGJ van belang omdat problemen rondom patiëntveiligheid niet altijd hard en juist vaak ambigu zijn. Zelfs als de signalen niet hard gemaakt kunnen worden, kunnen ze senior inspecteurs aanleiding geven te handelen, stellen de onderzoekers. Zij wijzen erop dat het onvermijdelijk is dat hierbij soms verkeerde inschattingen worden gemaakt.

De IGJ ontvangt meer zachte gegevens door bijvoorbeeld het instellen van het Landelijk Meldpunt Zorg en het Meldpunt IGJ. Daar kunnen patiënten en zorgprofessionals meldingen doen, die niet altijd gelijk hard te maken zijn. Ook zijn de inspecteurs er volgens de onderzoekers op getraind tussen de regels door te lezen en zijn ze voortdurend op zoek naar incongruenties in verhalen of manieren van presenteren: iets wat ‘niet pluis’ voelt.

Volgens de onderzoekers blijven signalen soms zacht en ondefinieerbaar of zijn ze niet te hard genoeg om ernaar te handelen. Dan worden ze soms noodgedwongen opzijgeschoven. Of ze belanden in het collectief geheugen – dat kan letterlijk in het hoofd van medewerkers zijn of in een van de verschillende datasystemen. De onderzoekers stellen dat dat collectieve geheugen een kwetsbaar systeem kan zijn. Binnen de IGJ zit dit nog in het stadium van ‘uitproberen’ en de inspecteurs maken er op verschillende manieren en in verschillende mate gebruik van.

Binnen de IGJ verschilt men ook van mening over de eigen positie, zo blijkt uit het onderzoeksrapport; sommige senior inspecteurs vinden dat de IGJ te dicht op de zorgpraktijk zit en meer de formele rol van toezichthouder op afstand zou moeten aannemen. Of dat het niet de taak is van de IGJ om vragen en klachten van burgers in behandeling te nemen. Anderen vinden juist dat er méér met die informatie moet gebeuren, omdat er nu te veel blijft liggen.

Lees ook

Nieuws toezicht inspectie onderzoek IGJ
  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Duits

    bedrijfsarts, Houten

    Opmerkelijk, wat zijn "zachte gegevens" eigenlijk? Is een klacht van een patiënt die zich niet goed behandeld voelt een "zacht gegeven"? Maar als er nu meer van dit soort "zachte gegevens" over het zelfde ziekenhuis of zorginstelling binnen komen, wo...rdt het dan niet een "hard gegeven". Misschien moet er juist wel meer gestuurd worden op "zachte gegevens", het kunnen namelijk de voorbodes zijn van "hard gegeven", want een "hard gegeven"zal een ernstig incident zijn met misschien wel dodelijk gevolg. Misschien als de Inspectie eerder had onderzocht op "zachte gegevens", die misschien wel het gevolg waren van te hoge werkdruk, of risicovol gedrag, dan komen er minder "hard gegeven".
    Het gaat toch om verbeteren van de zorg? Het feit dat er binnen het orgaan verschillende meningen aanwezig zijn, geeft wel aanleiding tot wenkbrauw fronsen, is er eigenlijk wel een helder en duidelijk beleid binnen deze organisatie?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.