Iets minder maar wel complexere consulten hap
Plaats een reactieRecente cijfers tonen aan dat in 2017 minder patiënten de huisartsenposten bezochten. Brancheorganisatie voor de eerste lijn InEen herkent deze tendens, en ziet tegelijk dat de zorgzwaarte tijdens de consulten toeneemt.
Vektis, informatiecentrum voor de zorg, bracht onlangs cijfers naar buiten over consulten, visites en telefonische afspraken in de eerste drie kwartalen van vorig jaar. Daaruit bleek een daling van het aantal consulten en visites. Dat is interessant, aangezien uit eerdere berichten bleek dat de drukte op de huisartsenposten juist was toegenomen.
Astrid Scholl, programmamanager bij InEen, zegt in een reactie dat de daling lastig te verklaren is. ‘Het zou kunnen dat dit het gevolg is van de verschillende maatregelen en projecten om de werkdrukte tegen te gaan. Of dat je het effect ziet van betere planning op de hap. Dat zou mooi zijn, maar we weten het niet zeker.’ Ze wijst erop dat het aantal telefonische contacten juist wel is toegenomen. ‘Wat we terughoren is dat de patiënten die op de hap verschijnen, vaak wat complexer zijn. Dat gaat bijvoorbeeld om ouderen met meerdere aandoeningen, of ggz-patiënten. Artsen hebben dan ook wat langer de tijd nodig om dit op te lossen. ’De tijdsduur van consulten loopt op. Dat is volgens InEen een duidelijke indicatie dat de complexiteit van de klachten toeneemt. ‘De problemen in de ANW-uren staan niet los van de totale werkbelasting in de eerstelijnszorg. De gevolgen van de transities in de zorg zijn steeds duidelijker merkbaar.’
Lees ook:- Er zijn nog geen reacties