Inloggen
Laatste nieuws
1 minuut leestijd
Nieuws

Huisartsenpost geen tweede keus

Plaats een reactie

Driekwart van de patiënten die ’s avonds de huisartsenpost bezoekt, heeft overdag niet geprobeerd de huisarts te bereiken. Dat blijkt uit een onderzoek onder bezoekers van drie Nijmeegse huisartsenposten.


De Coöperatieve Huisartsendienst Nijmegen en de Huisartsenkring Nijmegen hebben 348 bezoekers van drie huisartsenposten geënquêteerd over de bereikbaarheid van de huisarts. Driekwart van de bezoekers had de dokter overdag niet gebeld. Ruim 80 procent van hen gaf als reden op dat overdag de klacht er nog niet was, de klacht minder ernstig was of dat men zich nog geen zorgen maakte. De overige patiënten hadden overdag wel gebeld. Van deze 80 patiënten hadden 45 de eigen praktijk bereikt, 33 troffen het antwoordapparaat en 2 kregen steeds de bezettoon.


Ongeveer 20 patiënten meldden zich bij de huisartsenpost omdat er geen plek meer was op het spreekuur of omdat men pas één of meer dagen later terechtkon bij de eigen huisarts.



De onderzoekers Henk Schers en Marion Borghuis concluderen dat gebruik van de huisartsenpost deels kan worden voorkomen door het verbeteren van de telefonische bereikbaarheid van de eigen praktijk en het hanteren van flexibele consulttijden. Schers: ‘Als de eigen huisarts op vakantie is, kiezen veel patiënten ervoor om naar de post te gaan, ook als de bereikbaarheid goed is geregeld via waarneming door een andere praktijk. Daaraan valt weinig te doen.’


Aanleiding voor het onderzoek was het plan van de Inspectie voor de Gezondheidszorg om de bereikbaarheid van huisartsen te onderzoeken en de Monitor Huisartsenzorg van de Nederlandse Zorgautoriteit van juli 2007. Daarin werd geconcludeerd dat de telefonische bereikbaarheid en de openingstijden te wensen overlieten, waardoor de patiënt zich te snel wendt tot de huisartsenpost of de spoedeisende hulp van het ziekenhuis. In het Nijmeegse onderzoek beoordeelde 71 procent van de ondervraagden de bereikbaarheid van de eigen huisartsenpraktijk als goed tot zeer goed. << HC



Lees hier alles over het volledige onderzoek.

Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.