Laatste nieuws
2 minuten leestijd
ouderen

Huisartsenconsulten evolueren

Plaats een reactie

Vergeleken met de jaren tachtig zijn huisartsen meer patiëntgericht; ze geven meer informatie, vragen vaker toestemming voor een behandeling en betrekken de patiënt vaker bij beslissingen. Dit zijn enkele uitkomsten uit de vandaag door het Nivel gepubliceerde ‘Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartsenpraktijk’.

In het onderzoek met als ondertitel ‘Oog voor communicatie: huisarts-patiënt communicatie in Nederland’ is met behulp van video-opnamen de verbale communicatie tussen huisarts en patiënt onderzocht. Onder andere is gekeken naar het vóórkomen van affectgerichte en taakgerichte uitingen. Affectgerichte communicatie is bijvoorbeeld het laten blijken van instemming of bezorgdheid. Taakgerichte uitingen zijn bijvoorbeeld het stellen van vragen of het geven van informatie. Verder is onderzocht of de verschillende vormen van communicatie waren te correleren aan sociaal-demografische kenmerken zoals de sekse van arts en patiënt, en leeftijd, etniciteit en opleiding van de patiënt.

De meest opvallende resultaten op een rij: vrouwelijke huisartsen praten langer met patiënten dan hun mannelijke collega’s en waren meer patiëntgericht. Bij een vrouw-vrouw consult is van beide kanten meer affectgericht gedrag waarneembaar. Consulten tussen een mannelijke huisarts en een mannelijke patiënt verlopen meer gestructureerd en meer taakgericht.
Door de stijging in het aantal vrouwelijke huisartsen wordt de communicatie in de toekomst mogelijk meer affectgericht, maar ook minder taakgericht, stellen de auteurs.

Ook het opleidingsniveau van de patiënt heeft een relatief grote invloed op het consult. Consulten met hoogopgeleide patiënten duren langer dan die met laag- en middelbaar opgeleide patiënten en er wordt meer gepraat. Daarnaast zijn huisartsen meer patiëntgericht bij hoger opgeleide patiënten wat tot gevolg heeft dat dit type patiënten vaker bij beslissingen wordt betrokken.
Het stijgen van het opleidingsniveau kan dus in de toekomst tot gevolg hebben dat de consulten langer duren, mede omdat in die consulten meer informatie wordt gegeven en patiënten steeds vaker, goed gefundeerd, willen (mee)beslissen over wat er moet gebeuren’, waarschuwt het Nivel-rapport.

65-plussers worden juist minder vaak bij het beslisproces betrokken. De ouderen zijn vaker aan het woord maar krijgen minder informatie en advies van de huisarts. In vergelijking met de patiëntengroep tussen de 45 en 65 jaar vertonen huisartsen vaker affectief gedrag tegenover 65-plussers en tonen zich meer bezorgd. Een mogelijke verklaring volgens de onderzoekers is dat de 65-plussers van nu minder assertief zijn en minder vragen stellen. Mogelijk zullen toekomstige ouderen meer vragen aan hun huisarts stellen.

Daarnaast bleek uit een vergelijking tussen consulten met hypertensiepatiënten in 1983 en 2001 dat de communicatie met de patiënt tegenwoordig meer zakelijk en taakgericht is. Een verklaring is misschien dat inmiddels wordt gewerkt met richtlijnen, die taakgericht gedrag zoals het geven van informatie stimuleren.

Het gehele rapport kunt u via

deze link downloaden


ouderen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.