Laatste nieuws
Nieuws

FMS: Meer aandacht nodig voor patiëntveiligheid

2 reacties

Er moet extra aandacht komen voor de veiligheidscultuur en de communicatie rond de patiëntveiligheid moet hoog op de agenda van ziekenhuizen blijven staan. Dat stelt de Federatie Medisch Specialisten in reactie reactie op het Nivel-rapport over potentiële vermijdbare sterfte in ziekenhuizen.

In het rapport stelt Nivel dat de potentiële vermijdbare sterfte tussen halverwege 2015 en halverwege 2016 niet verder gedaald is. Vicevoorzitter Huib Cense van de Federatie van Medisch Specialisten (FMS) zegt in een verklaring dat hij graag had gezien dat de daling zich wél verder had doorgezet. De federatie vindt dat verbetering van de patiëntveiligheid valt of staat met de heersende veiligheidscultuur in ziekenhuizen.

In genoemde periode van een jaar overleden volgens Nivel omgerekend ongeveer 1035 in ziekenhuizen opgenomen patiënten door zorggerelateerde schade, die waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden. Dat is 3,1 procent van de in ziekenhuizen overleden patiënten. In de meetperiode van half 2011 tot half 2012 was het 2,6 procent van in het ziekenhuis overleden patiënten. Dit verschil is statistisch niet significant, benadrukken het Nivel en ook de FMS. Tussen de verschillende soorten ziekenhuizen werden in 2015/2016 geen grote verschillen gevonden; wel steeg de potentieel vermijdbare sterfte in academische ziekenhuizen ten opzichte van 2011/2102 significant.

Naast de potentieel vermijdbare sterfte heeft Nivel ook de potentieel vermijdbare schade bij opgenomen patiënten gemeten. 4,3 procent van de patiënten liep in 2015/2016 schade op die waarschijnlijk vermeden had kunnen worden. Dat was in 2011/2012 4,0 procent. Ook deze verandering is statistisch niet significant.

De Federatie Medisch Specialisten wil aan de hand van de uitkomsten in het Nivel-rapport onder meer kijken of er aanleiding is bestaande initiatieven op het vlak van patiëntveiligheid te intensiveren.

Lees ook:

Nieuws kwaliteit veiligheid ziekenhuizen vermijdbare sterfte patiëntveiligheid
  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Wim van der Pol

    Apotheker niet praktiserend, Delft

    Gedrag, verantwoordelijkheid, en dan natuurlijk de cultuur, zijn woorden en begrippen die steeds opduiken in relatie tot veiligheid en veilig werken. Alle maatregelen en acties ten spijt blijft veiligheid een lastig te beheersen fenomeen (net als de ...kosten in de zorg). Steeds komt een nieuw begrip, vergezeld van een bijhorende goeroe, met dito lezingen en boeken opzetten, en steeds blijkt onveiligheid even hardnekkig als daarvoor. Het kan niet anders dan een fenomeen zijn dat hoort bij het werken, zoals goed en fout werken bij elkaar horen. Een voorbeeld. in de farmacie werden talloze controles in alle processen ingebouwd. Veiliger? Totdat bleek dat iedere werker ook maar een mens is, en de precisie verminderde, omdat............. het proces verderop toch gecontroleerd werd ! Er werd rekkelijk mee omgegaan. Indien ik hier zou pleiten voor precisie, dan hoeft dat ook niet het juiste antwoord op het veiligheidsprobleem te zijn. Immers precisie kan leiden tot vertraging van het proces, met de nodige risico's tot gevolg. Wie weet, komen we hier nog eens uit met elkaar in de zorg !

  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, Houten

    Ja, hoog op de agenda. Dan kunnen we er nog eens een overleg aan wagen. We maken dan een actieplan, wat we vervolgens weer gaan evalueren. De papieren bergen rijzen ten hemel, maar er gebeurt niets.
    Wat is "veiligheidscultuur", is dat een vorm van l...amlendigheid?
    Eigenlijk als je het goed bekijkt is het gedrag. Waar komt het gedrag vandaan dat men niet veilig werkt? Is dat een vorm van desinteresse? Als het probleem hier ligt dan hebben we een hele zieke organisatiecultuur. Gebrek aan communicatie wordt gezegd, maar is gebrek aan communicatie niet te vertalen als desinteresse? Kennelijk is het niet belangrijk genoeg dat er goed wordt overgedragen.
    Of heeft het er mee te maken dat we een onduidelijke verantwoordelijkheidsstructuur hebben en m.n. taakdelegatie, want dan spreek je af wie verantwoordelijk is en ook wie verantwoordelijk is voor overdracht van informatie en aan wie ook gerapporteerd moet worden dat het is gebeurd. Het lijkt er nu op dat "iedereen" verantwoordelijk is, het vervelende bijeffect hiervan is dat "iedereen" dan denkt dat de ander het wel gedaan zal hebben, er is dan niet echt "iemand" die toezicht heeft en handelingsbevoegdheid om het proces bij te sturen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.