Ernst SEH-patiënt niet te voorspellen
1 reactieDe klachten waarmee patiënten zich presenteren op de SEH, zeggen niets over de spoedeisendheid van hun situatie. Kijken naar de klacht bij binnenkomst om SEH-bezoeken aan te merken als wel of niet spoedeisend, mist daarmee wetenschappelijke grond. Dit blijkt uit een grote studie door Maria Raven e.a. die deze week in de JAMA verschijnt.
Het terugdringen van oneigenlijk gebruik van de SEH wordt vaak gezien als manier om zorgkosten te besparen. Patiënten zouden bijvoorbeeld hun SEH-bezoek (deels) zelf moeten betalen als bij ontslag blijkt dat hun aandoening niet spoedeisend was. Maar om deze aanpak te laten slagen zonder patiënten met ernstige aandoeningen weg te jagen, moeten klachten bij binnenkomst wel een goede voorspeller zijn voor de ontslagdiagnose.
Amerikaanse onderzoekers gingen na of dit het geval is, aan de hand van een landelijke database van 35.000 SEH-bezoeken. Van deze bezoeken was 6,3 procent niet-spoedeisend, oordeelden de auteurs op basis van de ontslagdiagnose. De hoofdklachten van de patiënten met niet-spoedeisende klachten waren echter dezelfde als die van 88,7 procent van alle SEH-patiënten.
De auteurs concluderen dat de klacht waarmee een patiënt naar een SEH komt, een slechte leidraad is voor het indelen van patiënten. James Adams gaat in een begeleidend commentaar zelfs verder. In plaats van op niet-spoedeisende patiënten kan de besparing zich volgens hem beter richten op de patiënten die de meeste kosten op de SEH genereren, zoals mensen die heel vaak komen en/of complexe onderliggende sociaalpsychiatrische problematiek hebben.
Floor Tilmans
JAMA 2013, doi: 309(11): 1145-53
Lees ook:
- Zelfverwijzers SEH jagen zorgkosten op
- Vooral zelfverwijzers bezoeken afdeling SEH
- Extra geld voor opvang zelfverwijzers
- Nachtelijke gekte
- Zelfverwijzer
Bart Bruijn
Huisarts, Streefkerk
Belangrijke toevoeging aan de kop van het stuk: ".....in de Verenigde Staten."
Maakt de hele porté anders, maar wel duidelijker.