Laatste nieuws
Simone Paauw
Simone Paauw
1 minuut leestijd
E-health

E-health aangeboden, nog niet veel gebruikt

3 reacties

Ruim 80 procent van de huisartsen, bijna 90 procent van de psychiaters en iets meer dan de helft van de medisch specialisten bieden patiënten online mogelijkheden om contact op te nemen, bijvoorbeeld om een herhaalrecept aan te vragen of via de mail een vraag te stellen.

Dat blijkt uit de eHealth-monitor 2015 van Nictiz en Nivel, waarvoor zorgverleners en patiënten werden ondervraagd. Net als in voorgaande jaren concluderen de onderzoekers dat een groot deel van de zorggebruikers echter niet weet dat deze contactmogelijkheden worden geboden door de artsen. Volgens de onderzoekers lopen patiënten wel warm voor e-health-mogelijkheden die de gebruiker duidelijk gemak opleveren, zoals het online aanvragen van herhaalrecepten. Ook stijgt het gebruik van apparaten of apps die lichamelijke activiteit bijhouden, zoals stappentellers, maar het zelf online bijhouden van gegevens over doktersbezoeken of behandeling steeg maar licht naar 7 procent.

Artsen gaan ook steeds meer experimenteren met e-health-toepassingen, stellen de onderzoekers. Meer dan een derde van de huisartsen, ruim de helft van de medisch specialisten en twee derde van de psychiaters deed een e-health-pilot en in meer dan 70 procent van de gevallen werd het gebruik van de toepassing ook na de proefperiode voortgezet. Bezwaren die artsen zien tegen het gebruik van e-health is dat het nog lastig is patiëntinformatie uit te wisselen buiten de eigen praktijk of instelling, dat een technische koppeling tussen een online- en het eigen informatiesysteem lastig te maken is en dat er niet genoeg financiële vergoedingen zijn voor het opzetten van systemen.

Simone Paauw

Nictiz: Nederlandse patiënten willen zorg online regelen

Dossier E-Health

© iStock
© iStock
Lees ook:
E-health huisartsen Nivel Psychiaters
  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret. (Gezondheids)recht en medisch tuchtrecht hebben haar bijzondere interesse. Ze heeft aandacht voor diversiteit en inclusie in de breedte, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag (op de werkvloer) en de positie van vluchtelingen en vluchteling-artsen. Daarnaast schrijft ze over tal van andere onderwerpen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • N.A. Terpstra

    huisarts, Venhuizen Nederland


    VPHuisartsen Retweeted
    Jochen Cals ?@JochenCals Oct 20

    E-health, quantified self, gezondheidsapps..

    Ik heb een jaar gemeten: Geen enkele patiënt met een app oid op het spreekuur.

    #hoopofhype?

  • N.A. Terpstra

    huisarts, Venhuizen Nederland

    VGZ, bekend van de trog-contracten voor huisartsen, het afdwingen van inkijk in electronische patientendossiers om te spioneren of huisartsen wel eerlijk ketenzorg leveren, het ondanks grote toezeggingen verlagen van M&I vergoedingen voor 2016, heeft... wel tijd en geld weten vrij te maken voor een mindfulness app! https://www.vgz.nl/mindfulness-coach-app

    Toegevoegde waarde: nul komma nul. Het wordt ook wel "mindless fun" genoemd. E-health optima forma: zinloos geneuzel voor de mensen in het land.

  • N.A. Terpstra

    huisarts, Venhuizen Nederland

    Ik ben nogal verbaasd over die zelfbenoemde iehelz-fanaten die van de daken schreeuwen
    * dat alles in de toekomst met apps zal gaan,
    * dat het onvermijdelijk is dat artsen worden afgerekend door verzekeraars op 'performance indicators' op basis van... big data gedestilleerd uit het op onverantwoorde wijze leegtrekken van de electronische databases (u weet wel: het vermaledijde LSP dat niemand wil maar ons suffe zorgverleners door de strot wordt geramd),
    * dat menselijk contact vervangen wordt door electronische communicatie ('maar dat is wat de mensen willen!') enzovoorts.

    # De ketenzorg-gegevens die o.a. VGZ-huisarten gedwongen moeten afstaan ("anders krijgt u geen geld, meneertje") zijn kostbare handelswaar, dat verkocht kan worden (en verkocht wordt) aan grote farmaceutische bedrijven.
    # Achmea trachtte specialisten te dwingen om allerlei data aan te leveren met per patient ook de initialen en de geboortedatum. (mislukt, maar ze probeerden het wel)
    # Verzekeraar X belde een patient op om een foto met zijn smartphone van zijn oor te maken, omdat er een aanvraag was voor een reconstructie - en ze wilden even checken achter de rug van de specialist om of ze niet geflest werden.

    E-health: voor wie is dat nou echt belangrijk? Ik weet het wel, en het is niet de patient, het is de gevestigde orde met hun georganiseerde wantrouwen

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.