Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Nieuws

Communicatie specialist en apotheek problematisch

1 reactie

Apothekers ervaren nog veel belemmeringen in de informatie-uitwisseling met artsen en andere zorgverleners. Dit komt vooral door elektronische systemen die niet aan elkaar kunnen worden gekoppeld, zo blijkt uit een onderzoek over apothekers en e-health van het Nationaal Instituut voor ICT in de Zorg (Nictiz) en apothekersorganisatie KNMP.


De problemen doen zich vooral voor tussen openbare apotheken en ziekenhuizen, zo licht Nictiz-onderzoeker Johan Krijgsman toe. ‘Medisch specialisten ervaren problemen bij het voorschrijven van medicatie die in de poliklinische of in de openbare apotheek moet worden gehaald. Ook is het voor medisch specialisten lastig om aan goede medicatieoverzichten te komen bij de apotheek.’

Tegelijkertijd vinden de apothekers dat artsen en ziekenhuizen nog slechts summier hun patiëntgegevens delen met andere zorgverleners. De apothekers missen daardoor relevante informatie over bijvoorbeeld contra-indicaties en dat verhoogt het risico op medicatiefouten, zo stelt de KNMP.

99 procent van de openbare apothekers gebruikt nog altijd de fax en ruim 90 procent de gewone e-mail als gestandaardiseerde uitwisseling van gegevens niet mogelijk is, zo blijkt uit het onderzoek. Ook gebruikt 10 procent van de openbare apothekers diensten als WhatsApp, Dropbox of WeTransfer.

Volgens Willem van den Oetelaar, manager communicatie bij Nictiz, wíllen de verschillende partijen in de zorg hun gegevens wel beter uitwisselen, maar lukt het in de praktijk niet om systemen op elkaar af te stemmen. Van den Oetelaar: ‘Een belangrijk deel van de honderd standaarden die in de afgelopen jaren daarvoor zijn ontwikkeld door onder meer Nictiz, wordt niet toegepast. Maar waardoor dat komt, is niet echt duidelijk.’

Tussen openbare apotheken en huisartsen gaat het trouwens wél goed, doordat ze allebei meestal zijn aangesloten op het Landelijk Schakelpunt. 96 procent van de 122 ondervraagde apothekers en 71 procent van de 17 poliklinische apotheken vindt dat de informatie-uitwisseling met huisartsen het best verloopt.

Simone Paauw
@medischcontact



 



Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock

Lees ook:

Nieuws E-health ziekenhuizen privacy patiëntgegevens ICT gegevensuitwisseling
  • Simone Paauw

    Simone Paauw (1978) werkt sinds april 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone’ arts met een bijzonder verhaal en neemt graag een kijkje in de praktijk.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • J.A. van Wijngaarden, huisarts, VEENENDAAL Nederland 09-06-2016 00:00

    "Jammer dat anno 2016 ICT systemen zo slecht op elkaar aansluiten, het is een breed probleem waar veel gezondheidswinst te halen valt. Dit artikel benadert het probleem wel erg vanuit de kant van de apotheek die kijkt naar de boze buitenwereld. Ook de apothekers kunnen een verbeterslag maken.
    Al zeker 5 jaar bevatten al onze digitaal aangeleverde recepten de reden van voorschrijven en contra indicaties. De apotheek kan dat alleen lezen door het uit te printen en vervolgens in te voeren.
    ‘Pro actief herhalen’ neemt een grote vlucht. Chronische medicatie wordt kort voor de berekende einddatum zonder recept op een goedkopere locatie door goedkoper personeel of een robot klaargemaakt, de patiënt krijgt een bericht dat het klaar staat. Of de apotheek biedt een herhaalservice buiten de (huis)arts om De huisarts krijgt vaak geen retour bericht en weet niet meer wat de patiënt slikt, zeker als het oorspronkelijke recept van de specialist afkomstig was.
    "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.