Laatste nieuws
Charlotte Hofstee
1 minuut leestijd
Lezersverhaal

Centraal aanmeldpunt

Plaats een reactie

Groot is mijn opluchting als de ggz-moloch hier ter stede een centraal aanmeldpunt opent. Eindelijk zal het aanmelden bij de ggz een kwestie worden van één telefoontje!

Op een dag, vlak voor het middagspreekuur, bezoek ik een 77-jarige man, die ernstig depressief en suïcidaal blijkt te zijn. Hier moet snel iets gebeuren. Vol optimisme bel ik het centrale aanmeldpunt. Ik vertel dat ik iemand in crisis wil aanmelden. En krijg te horen: ‘Oh, maar daarvoor moet u niet hier zijn. Dan moet u de crisisdienst in stadsdeel A bellen.’

‘Nou ja’, denk ik, ‘dat is dus kennelijk de uitzondering.’ Blijmoedig bel ik het gegeven telefoonnummer. Ik vertel het verhaal. En krijg te horen: ‘Prima, dan gaan we daarheen. Heeft u de gegevens voor ons?’ Deze geef ik. Na de geboortedatum blijft het even stil. ‘Sorry, het betreft hier een oudere. Dan moet u bij de ouderenpsychiatrie zijn.’

Oh…, dom van me. Nog steeds optimistisch bel ik het gegeven telefoonnummer. Ik vertel het verhaal. En krijg te horen: ‘Oh, maar dan gaat het om een aanmelding, daarvoor moet u het centrale aanmeldnummer bellen!’ Lichtelijk verontwaardigd zeg ik dat ik daar als eerste heen had gebeld, en dat ik daar dus niet naar terug wil. Ik vraag of ze me intern kan doorverbinden, en ja, dat kan. Ik wacht. En wacht. En wacht.

Enige onrust maakt zich van mij meester. Naarmate de wachtkamer voller stroomt wordt het moeilijker om niet boos te worden. Gelukkig krijg ik na tien minuten iemand aan de lijn. Om problemen te voorkomen check ik: ‘U bent de voorwacht? In geval van crisis? In de ouderenpsychiatrie?’ Het antwoord is driewerf ja. Wát een opluchting.

Ik vertel het verhaal en krijg te horen: ‘Dat lijkt me een goede reden voor huisbezoek. We gaan langs. Mag ik nog even het adres en telefoonnummer van de patiënt?’ Deze geef ik. Even blijft het stil. ‘Die straat ken ik helemaal niet. Waar lígt die in stadsdeel B?’

Gelukkig was deze sociaal-psychiatrisch verpleegkundige wel zo vriendelijk om zijn collega in stadsdeel A namens mij in te schakelen…

Charlotte Hofstee, huisarts

Correspondentieadres: redactie@medischcontact.nl 

<strong>PDF van dit artikel</strong>
Lezersverhalen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.