Laatste nieuws
Nieuws

Artikelen geneeskundestudenten doen het goed

Plaats een reactie

15 tot 20 procent van de geneeskundestudenten publiceert in de laatste drie jaar van hun opleiding minstens één artikel dat in PubMed is terug te vinden.

Dat blijkt uit onderzoek van Friedo Dekker, hoogleraar onderwijs in wetenschappelijke vorming aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Twee jaar geleden vond hij in samenwerking met het Leidse Centre for Science and Technology Studies (CWTS) identieke percentages, maar toen deden niet alle umc’s mee. In de publicatie die hij nu afrondt wel. Hij vermoedt overigens dat het percentage eerder tussen de 30 en 40 procent ligt, rekening houdend met het feit dat publicaties vaak pas na het afstuderen van de auteur(s) de kolommen van een tijdschrift halen.

De artikelen doen het goed; ze worden meer geciteerd dan de gemiddelde paper in de betreffende vakgebieden. ‘En dat betekent’, zegt Dekker, ‘dat ze niet in tweederangs tijdschriften publiceren. Studenten die tijdens hun studie een artikel publiceren, hebben bovendien meer kans om daarna nog eens te publiceren.’ Lang niet altijd zijn studenten eerste auteur van een artikel. Volgens Dekker doet dat niets af aan de waarde van wat ze hebben gedaan. ‘Het is bij allerlei afdelingen nu eenmaal de gewoonte om de promovendus met het oog op het proefschrift eerste auteur te maken.’

Dekker moest bij het verzamelen van zijn data wel oppassen: ‘In sommige ziekenhuizen vind je studenten die zelf al aan een promotie werken. Die schrijven dus minstens vijf artikelen en zouden daarmee dat percentage omhoogtrekken. Mooi, maar dat is niet wat ik wil weten. Ik wil weten hoe sterk de wetenschappelijke cultuur over de volle breedte van de geneeskundeopleiding is. De ‘gewone’ publicaties van studenten zijn daarvoor een goede indicator.’

Dat geneeskundestudenten grondig kennis maken met wetenschappelijk onderzoek, maakt dat ze als arts wetenschappelijke informatie beter kunnen filteren. Bovendien helpt het bij het herkennen en opkweken van academisch onderzoekstalent, meent Dekker. Zelf scherpt hij de kritische vermogens van zijn studenten aan door ze geneesmiddelenadvertenties van farmaceuten te laten lezen en die te laten vergelijken met wetenschappelijke publicaties over dezelfde medicijnen. ‘Het is niet mijn missie studenten per se kritisch te maken op de industrie. Ze moeten leren goed na te denken. En zich realiseren dat ze niet alleen moeten afgaan op de conclusie van het abstract.’

Dekker weet niet hoe de publicatiedrift van Nederlandse studenten zich verhoudt tot die van buitenlandse studenten. ‘Daarover zijn geen data te vinden. Maar ik ben ervan overtuigd dat we goed zitten. Als ik deze percentages in België presenteer, is men verbaasd over de hoogte. Overigens gaan we daar binnenkort ook tellen.’

Nieuws
  • Henk Maassen

    Henk Maassen is journalist bij Medisch Contact, met speciale belangstelling voor psychiatrie en neurowetenschappen, sociale geneeskunde en economie van de gezondheidszorg.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.