Inloggen
Laatste nieuws
Lieke de Kwant
1 minuut leestijd
Nieuws

Acht keer narcolepsie na Pandemrix

Plaats een reactie

Bij Lareb zijn acht gevallen gemeld van narcolepsie na inenting met Pandemrix. Het betreft zeven peuters die in Nederland met het middel waren gevaccineerd en een tiener die het griepvaccin in het buitenland kreeg. In vier gevallen is er mogelijk een causaal verband tussen de vaccinatie en de slaapziekte, aldus bijwerkingencentrum Lareb.

Tijdens de Mexicaanse-griepepidemie in 2009-2010 gebruikten de GGD’s Pandemrix – op de markt gebracht door GlaxoSmithKline – om kinderen tussen 6 maanden en 5 jaar te vaccineren. In de zomer van 2011 was bij Lareb al vier maal melding gemaakt van het optreden van narcolepsie na de inenting. In een deze week door Lareb gepubliceerde rapportage worden zeven gevallen besproken, en kort geleden kwam er nog een achtste melding binnen, meldt Lareb-directeur Agnes Kant.

Narcolepsie treedt doorgaans op tijdens de adolescentie. Lareb noemt de ‘onverwachte jonge leeftijd’ van de Nederlandse patiënten opmerkelijk, of er nu wel of geen verband is met Pandemrix.

Het vaccin wordt inmiddels niet meer gebruikt, meldt Lareb. Desondanks is er volgens het bijwerkingencentrum meer onderzoek nodig naar de associatie tussen Pandemrix en slaapziekte, inclusief de rol van het adjuvans AS03, dat ook in nieuwe vaccins van GlaxoSmithKline tegen bijvoorbeeld de vogelgriep wordt gebruikt.

Lieke de Kwant

Lees ook:



Nieuws bijwerkingen Lareb
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.