Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
HM
29 april 2010 1 minuut leestijd

Op naar de flow

Plaats een reactie
Jos Benders e.a (red.), Lean denken en doen in de zorg - Acht verhalen uit de praktijk, Uitgeverij Lemma, 130 blz., 21,50 euro.
Jos Benders e.a (red.), Lean denken en doen in de zorg - Acht verhalen uit de praktijk, Uitgeverij Lemma, 130 blz., 21,50 euro.

‘Respecteer je ketenpartners’, staat er ergens. En: ‘respecteer en ontwikkel mensen en teams’. Dat lijken verstandige adviezen. Samenwerken is altijd goed. Maar het gaat ook over ‘upstream- en downstreambelangen’ of over ‘focused factory-omgevingen’.

Het lezen van Lean denken en doen in de zorg vergt een zekere tolerantie voor managementjargon. Maar desondanks geeft het boekje een aardig inzicht in wat ‘lean denken’ nu eigenlijk is: het gestaag, in kleine stappen verbeteren van het zorgproces (vooral in ziekenhuizen). Ook in Nederland vindt deze methodiek geleidelijk ingang.

In het boekje wordt in een achttal praktijkverhalen uit de doeken gedaan hoe dat in zijn werk gaat of is gegaan. Het begrip ‘lean’ is bedacht tijdens een grootschalig vergelijkend onderzoek tussen autofabrikanten in de jaren tachtig. Het ging erom zoveel mogelijk verspilling in de organisatie (in termen van tijd, capaciteit en fouten) te voorkomen. Vooral Toyota gold als een model van ‘hoe het ook kon’ (gold is misschien het goede woord, gezien het aantal auto’s dat de fabrikant tegenwoordig terughaalt).

Het draait uiteindelijk om het bereiken van ‘flow’: een ongestoorde, ononderbroken gang van een product of dienst richting klant of patiënt. Dat dit zeker niet gemakkelijk is te realiseren, blijkt ook uit dit boek.

HM

Naar de rubriek Scoop

Media en cultuur
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.