Laatste nieuws
R. van Hasselt
2 minuten leestijd

Kapers op de kust

Plaats een reactie

Met enige regelmaat lees ik de laatste maanden een paginagrote reclame van de farmaceutische firma Pfizer in Medisch Contact.


Het betreft de pagina met onderschrift ‘Zorg voor morgen’ waarin staat: ‘Deskundigen verwoorden in Pfizer forum op persoonlijke titel hun standpunt over onderwerpen die ertoe doen in de zorg.’ Een pakkende quote met vermelding van naam, functie en instelling waar deze deskundigen werkzaam zijn volgt, waarna betrokkene geheel op persoonlijke titel een standpunt geeft. Is de pagina een advertentie? Ik lees negenmaal de naam Pfizer. Of is het een opinie van een deskundige die geen ander platform kan vinden om zijn mening te geven, zoals in een van de rubrieken in Medisch Contact? Ook is onduidelijk of de auteurs relaties hebben met Pfizer en hoe onafhankelijk hun mening is. En wat is eigenlijk het belang van Pfizer? De farmaceutische industrie heeft flinke tegenslagen te verwerken gehad de afgelopen jaren. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zou het imago kunnen opvijzelen. Het lijkt echter ook een poging om medebepalend te kunnen worden in de herinrichting van onze gezondheidszorg. Een farmaceutisch bedrijf moet winst maken en zal trachten invloed in eigen voordeel te laten werken. De vraag die zich dan ook voordoet, is of ‘de onderwerpen die ertoe doen in de zorg’ niet de onderwerpen zijn die er voor Pfizer toe doen in de zorg. Het doel lijkt me meer marktaandeel en winst zoals een goed commercieel bedrijf betaamt. Het wachten is op initiatieven van andere partijen die op soortgelijke wijze Medisch Contact-lezers willen beïnvloeden onder de noemer ‘kennisdeling’. Het gevaar dreigt dat MC verwordt tot speelbal van marktpartijen, waarbij de redactie buitenspel wordt gezet. Tegelijkertijd is er een sterke roep vanuit onze beroepsgroep als uitvoerenden van de zorg om meer regie. Het is dus zaak om kritisch en alert te zijn en te blijven.



Sesheke (Zambia), maart 2005


R. van Hasselt, tropenarts-huisarts



Naschrift

De redactie van MC draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van de door Pfizer gekochte reclamepagina’s. Alleen als advertenties strijdig zijn met doelstellingen van de KNMG, afbreuk doen aan het tijdschrift of zich wat vorm en inhoud betreft niet duidelijk onderscheiden van redactionele pagina’s grijpen wij in. Voor inhoudelijke vragen dient u zich dus tot Pfizer te wenden.



Ben Crul, hoofdredacteur


Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.