Federatienieuws
2 minuten leestijd
Federatienieuws

Reactie KNMG op rapport ongewenst gedrag

Plaats een reactie

Driekwart van de medewerkers in de sector zorg en welzijn is het afgelopen jaar in aanraking geweest met ongewenst gedrag door patiënten of cliënten. Dit blijkt uit onderzoek naar agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer in de sector, door PGGM en PGGM&Co in opdracht van het ministerie van VWS.

Het onderzoek laat ook zien dat 44 procent vorig jaar ongewenst gedrag ervoer van familie of bezoekers van patiënten, en 26 procent van collega’s of leidinggevenden.

De KNMG vindt deze cijfers zorgelijk. ‘Het is belangrijk dat hier meer ­aandacht voor komt’, zegt KNMG-voorzitter René Héman. ‘We zien dat er wel stappen zijn gezet. Medewerkers weten vertrouwenspersonen beter te vinden en het ministerie heeft gezond en veilig werken tot belangrijk beleidsthema benoemd. Tegelijkertijd is er nog veel werk te verzetten. Een gezond en veilig werkklimaat is belangrijk om artsen en andere zorgprofessionals te behouden voor de zorg.’

Héman: ‘Vertrouwen moet centraal staan’

Collega’s

In het algemeen zijn de zorgprofessionals tevreden over de opvang in hun organisatie door collega’s en leidinggevenden. Wel geeft 26 procent aan geconfronteerd te zijn met ongewenst gedrag van collega’s of leidinggevenden. Dit heeft vaak grote impact, maar wordt niet altijd intern aangekaart. ‘Dit vraagt aandacht, niet alleen van werkgevers maar ook van zorg­professionals’, stelt René Héman. ‘Bij intern agressief of ongewenst gedrag is het van belang dat collega’s het ongewenste gedrag niet alleen met elkaar bespreken maar ook met de betreffende collega. Deze verantwoordelijkheid dragen we samen’.

Continue actie

Het creëren van een gezond en veilig werk- en leerklimaat waarin ongewenst gedrag op de werkvloer bespreekbaar is en aangepakt wordt, vergt langdurige inzet en continue actie. Het rapport signaleert ruimte voor verbetering, zoals het stellen van normen en gedragsregels, training van vaardigheden en geven van voorlichting. Héman: ‘De KNMG deelt deze ambitie, maar dit is alleen mogelijk in een cultuur waarin vertrouwen centraal staat. Dat vertrouwen begint bij duidelijk beleid en het nemen van verantwoordelijkheid voor de uitvoering van dit beleid’.

Om moeilijke onderwerpen zoals ongewenst gedrag onderling bespreekbaar te maken zijn volgens de KNMG vier beleidspijlers nodig: het stellen van normen en gedragsregels, training van vaardigheden en geven van voorlichting, het opzetten van hulpaanbod en het formuleren/vaststellen van maatregelen. Met onder andere de handreikingen ‘Optimaal functioneren van artsen’ en ‘Gedragsregels van artsen’ ondersteunt de KNMG een gezond en veilig werk- en leerklimaat. 

Kijk voor meer informatie op de website van de KNMG.
Federatienieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.