Huisarts niet nalatig in afhandelen calamiteitenmelding
Plaats een reactieDe echtgenote van klager heeft rond 6.45 uur gebeld met de hap, omdat klager zich niet goed voelde. De dienstdoende huisarts adviseerde klager na 8.00 uur contact op te nemen met de eigen huisarts. Dit heeft klager gedaan waarop hij naar het ziekenhuis is gebracht voor cardiologisch onderzoek.
Nadien bleek dat hij een hartinfarct had. Klager heeft een klacht ingediend bij de hap. De calamiteit is gemeld bij de inspectie. Klager verwijt beklaagde (huisarts) – destijds regiodirecteur – dat hij de calamiteit onzorgvuldig heeft afgehandeld.
Het college acht de klachtonderdelen die betrekking hebben op het doen en afhandelen van de calamiteitenmelding, ontvankelijk. De plicht tot melden rust op de zorgaanbieder en niet op beklaagde als BIG-geregistreerd regiodirecteur. De huisarts is in die hoedanigheid echter wel betrokken geweest bij het doen van de melding en heeft hierin ook een centrale rol gehad. Er is echter geen aanleiding om de huisarts een verwijt te maken. Klacht ongegrond.
RTG Zwolle, 24 april 2020
Elke week selecteren KNMG-juristen opvallende uitspraken in het gezondheidsrecht. Een volledig overzicht kunt u vinden op medischcontact.nl/recht Tegen uitspraken van regionale tuchtcolleges kan tot zes weken na de uitspraak nog hoger beroep worden aangetekend.
- Er zijn nog geen reacties