Inloggen
Artsenportretten
Portret

‘We moeten nog veel meer vanuit de patiënt redeneren’

Portret: Joop Arends

Plaats een reactie
Ed van Rijswijk
Ed van Rijswijk

Internist-infectioloog Joop Arends zegde zijn academische carrière vaarwel. Nu ontwikkelt hij een app die patiënten helpt hun ziekte zelf te managen.

Joop Arends was lekker op weg met wat wel een ‘klassieke academische carrière’ wordt genoemd: promotieonderzoek – op het gebied van virale hepatitis –, vervolgens nog meer onderzoek doen, promovendi begeleiden en ‘eigenlijk alles wat met wetenschap en onderwijs te maken heeft’. Maar onder zijn ogen veranderde hepatitis C in een paar jaar tijd van een heel moeilijk behandelbare aandoening in een makkelijk te genezen ziekte.

Leeftijd 47 jaar

Specialisme voorheen internist-infectioloog in UMC Utrecht, nu ontwikkelaar Happi app

Privé vrouw en twee kinderen (13 en 15)

Ontspanning wielrennen

En terwijl daarmee het hepatitisonderzoek een beetje op zijn retour raakte, kwamen voor Arends de grote vragen over zijn toekomst. Gadgetfreak als hij was, vroeg hij zich af of het leven van patiënten met digitale middelen makkelijker kon worden. Hij organiseerde het eerste hiv-innovatie­congres. De initiatieven die daaruit voortvloeiden waren de eerste stappen van Happi, zegt hij terugkijkend. Dat is zijn app waarmee chronisch zieke patiënten hun ziekte kunnen managen, waaraan Arends nu al zijn tijd besteedt. Wegens corona stelde de infectioloog zijn vertrek bij het UMC Utrecht voorjaar 2020 een paar maanden uit, totdat hij toch zijn ontslagbrief verstuurde.

Eén druk op de knop

Veel chronisch zieke patiënten nemen dagelijks beslissingen die van invloed zijn op hun ziekte en gezondheid, vertelt Arends. Ze horen maar één keer per halfjaar bij controle in het ziekenhuis of dat goed was of niet. ‘Dat is hoe de zorg is ingericht. Maar wij willen met de app dat patiënten die stabiel zijn en zelf veel meer kunnen organiseren, dat beter en simpeler kunnen doen. Medicatie bestellen hoeft niet meer via een telefoontje naar het ziekenhuis en vervolgens naar de apotheek. Dat gaat met één druk op de knop en de apo­­theker kan aan de slag.’ Happi is een app die veel functionaliteiten samenbrengt: ‘Je kunt bij ons én je medicatie bestellen, én je vragenlijst invullen, én je nieuwsberichten van de patiëntenvereniging ontvangen én je foto maken van een huidafwijking’, zegt Arends. Ruim tweeduizend patiënten gebruiken de app actief. De Hiv Vereniging onderhoudt contact met de leden via de app.

Droom

Met zijn app realiseert Arends zijn droom om impact te hebben voor een heleboel patiënten tegelijk, niet één voor één, zoals op de poli. ‘In het ziekenhuis probeer je het voor die ene individuele patiënt goed te regelen. Maar op populatieniveau word je wel beperkt door commissies, IT-afdelingen en meer. Met ons eigen bedrijf zijn we vrijer om het in te richten zoals de patiënt het wil, onafhankelijk van interne ziekenhuisstructuren.’ Met het intensieve contact met patiënten en patiëntenverenigingen is Arends zich nog meer gaan realiseren hoe weinig een dokter zich kan voorstellen hoe het is om chronisch zieke patiënt te zijn. ‘Ik denk dat we nog veel meer vanuit de patiënt moeten redeneren en degenen die digitale ondersteuning willen, dat ook bieden. Dat doen we in de zorg nog niet zo veel.’ 

Doet u iets bijzonders buiten uw werk? Doe mee en mail ons.

lees ook

Portret
  • Eva Nyst

    Eva Nyst (1973) is journalist bij Medisch Contact en heeft als aandachtsgebieden veiligheid, recht, ethiek en preventie.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.