Nieuws
Naomi van Esschoten
4 minuten leestijd

Zo werkt een succesvolle lobby in politiek Den Haag

Tips, trucs en geheimen van een lobbyist

Plaats een reactie
Getty Images
Getty Images

Met #artsenslaanalarm kregen honderdvijftig artsen voor elkaar wat jarenlang niet leek te lukken: een strenger tabaksontmoedigingsbeleid. Hoe zet je eigenlijk als (beginnend) arts een onderwerp op de politieke agenda? Politiek adviseur Emily Kraaijenbrink geeft tips.

# Vind medestanders ‘Hoe meer mensen het met je eens zijn, des te groter is het bereik van je acties. En des te groter de bereidheid van de politiek om met je te praten’, zegt Emily Kraaijenbrink, die als politiek adviseur werkt voor artsenfederatie KNMG. ‘Sociale media zijn een handig platform. Het onderwerp “roken ontmoedigen” kreeg een boost door Twitter en de KNMG besloot de actie #artsenslaanalarm te steunen. Maar wil je een onderwerp op de kaart zetten, dan kun je dat ook doen via De Geneeskundestudent of op een districtsavond van de KNMG. Zo kun je meteen peilen hoe andere studenten en artsen erover denken. Bovendien heb je kans dat die organisaties, die er zijn om de belangen van artsen en geneeskundestudenten te behartigen, zich hard maken voor jouw punt.’

# Zorg dat je opvalt Een boze of bezorgde brief schrijven: daar val je niet echt meer mee op anno 2020. ‘Voor de actie #artsenslaanalarm hebben we honderdvijftig artsen een filmpje laten maken: voor elk van de honderdvijftig Kamerleden een ander filmpje. Dat hebben we als petitie aangeboden, net voorafgaand aan het debat over het Nationaal Preventieakkoord. Dankzij de opmerkelijke actie toonden de media ook interesse en besteedde Jeroen Pauw er aandacht aan in zijn programma.’

# Timing is everything ‘Een ludieke actie houden of een brandbrief schrijven net nadat de Tweede Kamer er een debat over houdt, is natuurlijk mosterd na de maaltijd’, vertelt Kraaijenbrink. ‘Het is dus belangrijk om de politieke agenda in de gaten te houden. Zo kom je erachter wat een goed moment is om je te laten horen. Voor de actie #artsenslaanalarm wisten we dat het grote preventieakkoorddebat in juli zou zijn. Daar pasten we onze plannen op aan.’

# Begin op tijd ‘Een grote actie opzetten en coördineren, aandacht en steun verwerven op sociale media, media op de hoogte stellen en zorgen dat artsen tijd hebben om eventueel interviews te geven voor meer publiciteit: het kost allemaal tijd’, weet Kraaijenbrink. ‘Begin dus vroeg met je plannen. Dan kun je de tijd nemen om je actie zorgvuldig voor te bereiden en alternatieve scenario’s te bedenken, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.’

# Bepaal je doel Met alleen een sterke actie ben je er niet: het gaat uiteindelijk om de inhoud. ‘De eerste stap is om een reëel doel te stellen. Tabaksverkoop verbieden of het alleen nog op recept verkrijgbaar stellen bij de apotheek is voor #artsenslaanalarm niet haalbaar, maar de prijs van tabak omhoog en het aantal verkooppunten verminderen wél. En die uitvoerbare plannen dragen ook bij aan het grotere doel: de drempel voor jongeren verhogen om te beginnen met roken.’

'Formuleer een boodschap die makkelijk blijft hangen'

# Kies een kernboodschap ‘Omdat Kamer­leden meer te doen hebben en sommige Kamerleden van kleinere partijen veel onderwerpen in hun portefeuille hebben, is het belangrijk om een korte en kernachtige boodschap te formuleren. Een boodschap die aanspreekt, die iedereen begrijpt en die makkelijk blijft hangen’, onthult Kraaijenbrink. ‘Bij ons was dat: verkooppunten omlaag, prijs omhoog. Alle Kamer­leden die het tabaks­beleid voeren voor hun fractie, ontvingen een brief met die kernboodschap op hun bureau. Daarnaast hebben we de brief op onze website gezet.’

# Ken de tegenargumenten ‘Het is handig om te weten welke belangen en argumenten andere partijen hebben. Een actueel voorbeeld: De Geneeskundestudent wil graag een beperktere instroom van geneeskundestudenten. De kwaliteit van de opleiding komt onder druk te staan als er te veel coassistenten op de werkvloer zijn. Ook duurt het steeds langer om op een vervolgopleiding te komen. Andere partijen noemen als tegenargument dan vaak het arbeidstekort. Maar het arbeidstekort is niet op te lossen door meer mensen op te leiden. Het blijkt namelijk dat studenten niet kiezen voor vakken waar nu een tekort is. Er zijn dus andere oplossingen nodig. Door je te verdiepen in tegenargumenten, kom je beter beslagen ten ijs en nemen je gesprekspartners je serieuzer.’

# Houd oog voor het grote plaatje Tot slot is het slim én sympathiek om ook oog te houden voor de dilemma’s waar andere partijen voor staan. Emily Kraaijenbrink: ‘Door het grotere geheel te zien, kun je beter aansluiten op de discussie. Dat maakt je een inhoudelijk goede, maar ook aantrekkelijkere gesprekspartner. Vaak krijg je op die manier het meeste voor elkaar. Kijk maar naar #artsenslaanalarm: daar hebben we weer een stap in de goede richting gezet naar een rookvrije samenleving.’ 

En dit kun je beter laten

Het politieke spel is strategie, timing en behendigheid. Maar één verkeerde move en je ligt er zomaar uit. Wat kun je beter niet doen?

1 Geef geen valse informatie

‘Door eerlijk en open te zijn, blijf je een betrouwbare gesprekspartner. Dus verdraai geen informatie en zorg ervoor dat je altijd juiste cijfers en informatie geeft.’

2 Verlies je niet in emoties

‘De boeren kregen aanvankelijk veel begrip en steun voor hun acties, maar toen ze zichzelf vergeleken met de joden voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog en distributiecentra wilden gaan bezetten, kostte hun dat veel sympathie én goodwill. Bewaak je reputatie en hou je emoties in de hand.’

3 Vertel niet wat de ander moet doen

‘Het is verleidelijk: vertellen wat de politiek of andere partijen moeten doen. Maar vaak komt die boodschap niet bij de juiste persoon terecht en schiet je je doel voorbij. Beter werkt het om het probleem te schetsen en welke oplossingen je ziet. Dan kom je echt vooruit.’

Ten slotte

’Vaak neem ik een arts mee als ik een gesprek heb met een politicus in Den Haag over een inhoudelijk onderwerp. De arts kan dan uit de eerste hand vertellen waar hij in de praktijk tegenaan loopt. Ten slotte is mijn advies: als je een onderwerp op de politieke agenda wilt krijgen, doe het samen. Je kunt meer bereiken dan je misschien vooraf denkt.’


Emily Kraaijenbrink, politiek adviseur KNMG

Auteur

Naomi van Esscchoten

Download dit artikel (PDF)

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.