Nieuws
Marloes de Moor
6 minuten leestijd

Zo maak je een sterk merk van jezelf

Plaats een reactie

De banen liggen niet voor het oprapen. Een diploma en een mooi cv zijn geen garantie meer voor succes. Vaak staan er met jou nog tien in de rij voor diezelfde baan. Je zult moeten opvallen en uitblinken; bouwen aan je persoonlijke merk. Marloes de Moor

Diploma op zak, studie (op tijd) afgerond, je bent klaar voor de toekomst. Het enige probleem is dat er nóg honderden afgestudeerden zijn met een diploma, die net zo graag een opleidingsplek of een baan willen. Werkgevers krijgen soms twintig à dertig brieven van mensen die ongeveer hetzelfde cv hebben, dus je zult moeten opvallen. Maar hoe? Je weet heel goed hoe je een infuus aanlegt of een diagnose stelt, maar hoe verkoop je jezelf? Daar hebben veel geneeskundestudenten nog maar weinig over nagedacht. Niet zo vreemd. Als arts wil je in de eerste plaats mensen beter maken. Je bent vooral gefocust op de medisch-inhoudelijke kant van je vak. Marketing en jezelf presenteren lijken daar niks mee te maken te hebben, maar worden wel steeds belangrijker.
Ook voor later, als je na je studie bijvoorbeeld een eigen praktijk wilt beginnen, kan een beetje kennis van marketing geen kwaad. Je wilt immers graag patiënten binnenhalen. Om die reden is het goed dat je weet wat je kunt, wie je bent en waarin je jezelf onderscheidt van anderen. Wat maakt jou uniek? Waarom moet juist jij die baan of opleidingsplek krijgen?

Toegevoegde waarde
Je hebt nog geen werkervaring om te laten zien waarom ze jou moeten hebben, dus je zult het ook uit andere kwaliteiten moeten halen. Niet alleen je vakkennis en diploma tonen, maar ook je persoonlijke eigenschappen en sterke punten. Als je het zelf lastig vindt om dat te bepalen, kun je ook anderen om feedback vragen. Wat vinden zij goed aan jou? Wie ben jij in hun ogen? Je toegevoegde waarde kan er bijvoorbeeld uit bestaan dat je echt een teamworker bent, dat je sociaal en maatschappelijk betrokken bent, analytisch vermogen hebt of uitblinkt in een bepaald specialisme.
Vervolgens maak je dat kenbaar door zichtbaar te zijn, zowel offline als online. Je kunt bijvoorbeeld je ervaring tonen door nevenactiviteiten te doen. Denk aan een medisch gerelateerde bijbaan, een bestuursfunctie of vrijwilligerswerk in een ziekenhuis. Treed op als spreker op een bijeenkomst voor alumni en vertel daar iets over je onderzoeksstage of afstudeerscriptie. Daarmee laat je zien dat je meer in je mars hebt dan alleen goede cijfers halen. Of doe mee aan een NK debatteren voor geneeskundestudenten. Dat is tegelijkertijd een mogelijkheid om je netwerk uit te breiden. Onderhoud dat netwerk en leg alvast contacten die later nuttig kunnen zijn.

Hobby’s
Irene Lensink, senior marketeer bij VvAA, geeft sinds dit jaar een marketingcollege aan studenten diergeneeskunde. Zij adviseert je te onderscheiden door goed je motivatie weer te geven in een brief. ‘Veel cv’s zijn hetzelfde. Je maakt het verschil door aan te geven waarom jij geschikt bent voor deze baan’, legt Lensink uit. ‘Niet blind solliciteren, maar je verdiepen in de organisatie en bedenken waarom juist jij daar zo goed bij zou kunnen passen. Blijf wel dicht bij jezelf en doe je niet anders voor dan je bent, alleen maar om die baan te krijgen.’ Je mag in zo’n brief ook persoonlijke dingen zetten. Misschien niet dat je in de weekenden op de bar staat te dansen, maar een baan in de horeca kan wel nuttig zijn om te vermelden. Als het voor een baan bijvoorbeeld belangrijk is dat je sociaal bent, is horeca-ervaring geen slecht punt. Hobby’s vertellen iets over jezelf, dus die kun je noemen. Zorg er wel voor dat ze enigszins in verband staan met je kwaliteiten en het werk dat je wilt gaan doen. Een halve marathon lopen getuigt van doorzettingsvermogen, koken of gedichten schrijven van creativiteit.
Natuurlijk spelen ook social media een belangrijke rol. Tijdens je studie kun je al beginnen met het bouwen aan een online portfolio. Een eigen website is misschien wat veel van het goede, maar je kunt bijvoorbeeld wel een blog openen of een blog schrijven op een bestaande medische site, reageren op blogs, actief zijn in discussies, interessante berichten doorsturen aan je medestudenten en docenten. Toekomstige collega’s of werkgevers krijgen op die manier door dat je bestaat. Ze vormen zich een beeld van wie je bent en wat je te vertellen hebt, waardoor je al een beetje een bekende voor ze wordt. Zorg er wel voor dat het geen eenrichtingsverkeer wordt en dat anderen er ook iets aan hebben. Dat doe je door kennis te delen.

Twitter
Carlijn Frunt, afgestudeerd in communicatie- en informatiewetenschappen, ervaarde tijdens het schrijven van haar afstudeerscriptie hoe sterk het effect van bloggen kan zijn. Ze maakte een analyse van de veranderende arbeidsmarkt en hoe organisaties beter gebruik kunnen maken van Twitter in het wervingsproces. ‘Het onderwerp sprak klaarblijkelijk aan, want toen ik erover twitterde, werd het meteen opgepikt door geïnteresseerden en besproken op enkele grote platforms als DutchCowboys en Marketingfacts. De avond nadat ik het had gepost, had ik negenduizend views op mijn blog.’ Het leidde tot een interview bij BNR Nieuwsradio.
Carlijn won ook twee prijzen met haar scriptie. ‘Ik studeer verder, dus hoefde niet op zoek te gaan naar een baan, maar ik denk dat dit zeker geholpen zou hebben. Als mensen mij googelen komt er meteen een heleboel over mij boven.’
Volgens Carlijn is internet dan ook een mooie manier om te werken aan je personal brand en aandacht te vragen voor bijvoorbeeld je afstudeeronderzoek of medisch gerelateerde nevenactiviteiten. ‘Geneeskundestudenten zou ik aanraden om goed op de hoogte te blijven van wat er gebeurt binnen de gezondheidszorg, daar reacties op geven, laten zien dat je kennis van zaken hebt en die kennis met anderen delen. Wees positief en vermijd afzeiken of negativiteit. Kritisch zijn mag best, maar ga niet over het wel en wee bij een bepaald ziekenhuis zeuren of klagen over het gebrek aan opleidingsplekken. Dat stoot mensen af.’
Belangrijk is dat je steeds blijft bouwen aan je merk en dat je social media actief moet bijhouden. Een sterk merk word je niet vanzelf: het vergt de juiste voeding en training.


TIPS

• Bedenk wie je bent en wie je wilt (en kunt) zijn. Wees dat wat anderen niet zijn.
• Maak keuzes. Zorg dat je in een paar dingen heel goed bent en richt je niet op alles een beetje.
• Vraag tijdens je coschappen of stage aan patiënten wat zij aan jou waarderen en wat beter zou kunnen. Dat geeft je inzicht in je kwaliteiten.
• Gebruik social media, maar doe het alleen als je het leuk vindt en als het bij je past. Houd het goed bij. Eens in de maand een berichtje posten, heeft weinig effect. Let ook goed op wat je erop zet.
• Wees positief en laat zien dat je je vak met liefde uitoefent. Als die positieve energie oprecht is, zul je dat op anderen overbrengen.
• Blijf consistent. Je bent of wordt herkenbaar als je media-kanalen er ongeveer hetzelfde uitzien. Gebruik overal dezelfde foto en gebruikersnaam.
• Zorg dat je een expert bent op jouw vakgebied. Lees er boeken over, bezoek seminars en lezingen en zorg ervoor dat je op de hoogte bent van actuele zaken.
• Schrijf niet alleen maar tweets, posts, reacties of blogs over jezelf. Luister ook naar anderen en deel waardevolle kennis.
• Gebruik social media met mate. Overmatig spammen, posten en reageren kan voor anderen irritant en te gretig overkomen, waardoor ze je juist gaan mijden.
• Lieg nooit over je kwaliteiten, want je valt op een zeker moment geheid door de mand.
• Durf persoonlijk te zijn. Geef nu en dan je mening en laat in discussies weten hoe jij erover denkt. Iemand die altijd neutraal is en ja en amen op alles zegt, valt minder op.


beeld: Corbis beeldbewerking: Caroline Hogervorst
beeld: Corbis beeldbewerking: Caroline Hogervorst
beeld: Het Wonderlab
Klik hier voor een PDF van dit artikel
solliciteren
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.