Nieuws
Hanna van de Wetering
2 minuten leestijd

‘We schrijven voor alle geïnteresseerde lezers’

Plaats een reactie

Tijs Stehmann (33), zesdejaars geneeskundestudent in Groningen, richtte samen met huisarts in opleiding Lester du Perron het onlineplatform Dokter Media op, om medische berichten uit de media te nuanceren en te duiden. 

Hoe kwamen jullie op het idee van Dokter Media?

‘Tijdens onze coschappen viel het ons op dat er regelmatig patiënten binnenkwamen met een krant onder hun arm “Dokter, doet u mij maar deze behandeling”. Vaak zijn medische berichten in de media wat ongenuanceerd, en daarnaast kost het artsen veel tijd iedere keer dezelfde uitleg te geven. Wij vroegen ons af hoe we deze berichten wat meer richting konden geven, konden duiden. Vanuit dat idee is Dokter Media ontstaan.’

Met de patiënt als primaire doelgroep…

‘Eigenlijk is onze doelgroep nog breder: we schrijven voor alle geïnteresseerde lezers. Omdat ze patiënt zijn, omdat ze ergens een artikel over gelezen hebben of omdat ze bijvoorbeeld zelf in de zorg werken.’

Hoe bepalen jullie welke mediaberichten jullie gaan reviewen?

‘We houden alles bij: kranten, populaire websites en er worden ook regelmatig stukken naar ons opgestuurd. Een bericht hoeft niet per se relevant te zijn voor een grote doelgroep. Als wij denken dat we een steentje kunnen bijdragen aan de duiding gaan we ermee aan de slag. Zo schreven we een review over het bericht “Hond in huis verlaagt risico op astma”. Deze kop zou astmapatiënten op het verkeerde been kunnen zetten. Het bleek dat het juist onverstandig is een hond te nemen bij astma. Een ander leuk voorbeeld was het bericht “Chocola beste medicijn tegen hoesten”. Die kop bleek niet alleen een uitspraak van een Britse professor te zijn, maar het bericht was ook gebaseerd op een onderzoek dat pas over een jaar verschijnt, en had te maken met medicatie waar cacao-elementen in verwerkt worden. Toch net iets anders dan chocolade…

Is jullie platform een aanval op de media?

‘We hebben een hele andere doelstelling dan de media. Wat wij doen is aanvullend. We zoeken uit hoe het precies zit, en waar een boodschap vandaan komt. Standaard beantwoorden we vier vragen: wat maken we op uit de titel, waar komt dit bericht vandaan, is dit echt iets nieuws en wat kunnen we er nu concreet mee? Door onder meer de oorspronkelijke bron te lezen proberen we de informatie te achterhalen die van belang is voor de lezer.’

Waarom is het de leukste bijbaan?

‘Het is geweldig iets te verzinnen, daar gevolg aan te geven, er dagelijks mee bezig te zijn en het dan ook gerealiseerd te zien worden. We krijgen zoveel leuke reacties! Niet alleen van patiënten, maar ook van medici en andere mensen in de zorg. Onze reviews zijn gebruikt als uitleg op de huisartsenopleiding!’

Is het de bedoeling hier heel rijk mee te worden?

Lachend: ‘Nee, absoluut niet. We willen volledig onafhankelijk zijn; daarom hebben we ook geen advertenties op onze website. Maar we doen wel veel ervaring op!’

Hanna van de Wetering 


Sander Koning
Sander Koning
<B> PFD van dit artikel </B>
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.