Nieuws
coschappen

‘Nu zie je wat een ziekte doet met de patiënt’

Coschap nieuwe stijl volgt het hele zorgpad

Plaats een reactie
Getty Images
Getty Images

Met de radioloog urenlang mammografieën ­doorspitten, aanhaken bij een zeldzame operatie of met de patiënt mee naar de pruikenmaker. Bij een nieuw soort coschap kunnen masterstudenten geneeskunde brede oncologische ervaring opdoen. ‘Van screening tot palliatie.’

Coschappen in ziekenhuizen zijn ‘erg verzuild’, constateert chirurg-oncoloog Onno Guicherit. ‘Dat is niet hoe patiënten het zorgpad beleven.’ Guicherit ontwikkelde daarom op verzoek van het LUMC binnen een oncologisch samenwerkings­verband met Haaglanden Medisch Centrum (HMC) het zogenaamde ‘longitudinaal ­integraal coschap’ oncologie, een mondvol die wordt afgekort tot LIC. Guicherit is er ook als coördinator bij betrokken.

In het LIC draaien masterstudenten in HMC zes maanden mee bij twee multidisciplinaire teams die patiënten met borst- en darmkanker behandelen. Studenten zien dagelijks verschillende patiënten maar selecteren ook twee borstkanker- en twee darmkankerpatiënten die ze gedurende die zes maanden bij alles volgen. Guicherit: ‘Complexe casussen hebben het meeste zin. En we laten ze in ieder geval één ­patiënt met endeldarmkanker kiezen, want in dat traject zijn er veel keuzemomenten voor de patiënt rond chemo en chirurgie.’

De studenten krijgen tijdens het LIC niet alleen vaste programma­onderdelen zoals pathologie, radiotherapie en chirurgische en interne oncologie, maar mogen ook een flink deel van hun programma zelf indelen. Begin dit jaar hebben de eerste twee studenten een LIC ­afgerond. Jeroen Crouzen (25) is van die eerste lichting. En Robin Drent (24) is één van de twee studenten die er deze zomer mee bezig zijn.

Integraal beeld

Guicherit is een warm pleitbezorger van het LIC. ‘Het past bij het nieuwe denken over het geneeskundeonderwijs, om dat meer langs zorgpaden in te richten. Het LIC is ­breder dan de semiartsstage, want je komt in de kliniek, polikliniek én extramuraal. Studenten zien wat een ziektebeeld doet met de patiënt en met hun familie. Dat krijg je niet als je patiënten één keer op de poli of de ok ziet. Je ziet de impact van diagnose tot behandeling en krijgt een integraal beeld, in plaats van in blokken zoals we vroeger zijn opgeleid en veel coschappen nu nog zijn ingedeeld.’ Dat de oncologische teams multidisciplinair zijn ondervangt volgens Guicherit dat masterstudenten minder ­specialismen zien dan tijdens een regulier coschap.

Voor Jeroen Crouzen en Robin Drent sluit deze onderwijsvorm naadloos aan op hun interesse voor oncologie. ­Crouzen, inmiddels afgestudeerd en arts-onderzoeker radiotherapie: ‘Ik wil heel graag de wereld van de ­oncologie in. Het LIC is precies wat ik zoek, want honderd procent oncologie. Ik heb er wel even over nagedacht of ik door dit langere LIC andere specialismen mis, maar ik heb al reguliere coschappen achter de rug. Voor mij is het handig om nu ervaring bij pathologie en radiologie op te doen.’ Drent had al vanaf de middelbare school een fascinatie voor oncologie ‘maar daar is geen coschap voor’. ‘Het was voor mij lastig kiezen tussen interne en chirurgie. Een LIC leek me perfect, omdat ik langs allerlei afdelingen kom.’

‘Een LIC is perfect omdat ik langs allerlei afdelingen kom’

Gesloopt na chemo

Ze zijn allebei erg enthousiast. Crouzen: ‘Omdat mijn geselecteerde patiënten lange tijd werden behandeld, kon ik op veel contactmomenten langskomen. Ik was erbij van de diagnose tot het opstellen en uitvoeren van het behandelplan. Ik heb de bestraling en chemotherapie meegemaakt, en de nazorg kunnen zien. Nu ik al die ­stukjes heb gezien, begrijp ik meer van de hele context achter de patiënten. Je ziet hoe gesloopt ze na een chemo zijn, hoe zwaar de periode na een diagnose is.’ Voor ­Crouzen was het een eyeopener te zien ‘hoe vaak een ­patiënt in de weer is in een ziekenhuis, met veel contact­momenten en verschillende personen met wie hij in aanraking komt’.

Drent probeert bij elk gesprek dat een ­patiënt heeft aanwezig te zijn. ‘Je ervaart waar patiënten doorheen gaan. Ik denk dat het voor iedere dokter goed is om te zien wat de impact is. Om te zien dat patiënten gespannen zijn. Ik krijg door het LIC nu meer een helikopterview van wat een patiënt allemaal te wachten staat.’

Luisterend oor

Ook zijn beiden te spreken over de vrij in te vullen ruimte tijdens het LIC. Drent koos ­bijvoorbeeld voor een kijkje bij klinische genetica en plastische chirurgie. ‘En ik ging mee naar de oedeemtherapeut en haarwerkspecialist. Daar ging ik naartoe om te kijken wat de impact is van het hele traject op de patiënt. Maar ik heb ook bij een grote operatie die niet vaak voorkomt kunnen meekijken.’

Crouzen: ‘Het LIC gaat van screening tot­ ­palliatieve zorg. Ik heb kunnen meekijken bij nucleaire geneeskunde en klinische genetica en zo kennis en ervaring kunnen opdoen. Ik heb met paramedici meegelopen, zoals een diëtist met specialisatie oncologie. Maar ik ben ook bij een hospice geweest, en bij screeningsonderzoek. Dat had ik niet willen missen, want via die route komen veel ­patiënten het ziekenhuis in.’

Ook patiënten en begeleidende artsen hebben voordeel bij LIC-onderwijs, vindt Guicherit. ‘De studenten zijn een luisterend oor en steun en toeverlaat voor patiënten, omdat ze meegaan naar alle consulten. Dus deze studenten zijn veel meer op de hoogte van deze patiënten dan de rest van het team. En docenten hebben veel meer contact met studenten. Bij reguliere coschappen heelkunde zijn studenten er maar één of twee weken en weet je nauwelijks hoe ze heten. Nu zijn ze meer onderdeel van het team.’

Sterke formule

Crouzen noemt LIC’s ‘een heel sterke formule voor mensen die al weten in welke wereld ze terecht willen komen’. Als het aan Guicherit ligt, volgen er meer LIC’s op meer faculteiten. ‘Het komt tegemoet aan een eis uit het Raamplan Artsopleiding om onderwijs interprofessioneel en interdisciplinair in te richten. Laten we kijken of we ook een LIC traumazorg kunnen opzetten. Daar werken ook veel disciplines samen, van ziekenhuisarts tot trauma- en orthopedisch chirurg, neuroloog, fysiotherapeut, bedrijfsarts en revalidatiearts. Het LIC leent zich voor ziektebeelden die een kapstok bieden voor veel verschillende intra- en extramurale specialisaties.’ AIS

geïnterviewden

Onno Guicherit, chirurg-oncoloog en coördinator van het longitudinaal ­integraal coschap (LIC)

Robin Drent, student, momenteel bezig met het LIC

Jeroen Crouzen, arts-onderzoeker en een van de eerste studenten die het LIC heeft afgerond

coschappen oncologie
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen is journalist bij Medisch Contact, met een focus op opleiding, loopbaan en arbeidsmarkt.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.