Laatste nieuws
Joost Visser
2 minuten leestijd
kindergeneeskunde

Aankomende aiossen leren actief leren

Plaats een reactie

Aankomende aiossen gynaecologie en kindergeneeskunde in Noord- en Oost-Nederland krijgen aan het begin van hun opleiding een cursus ‘actief leren’. Het werkt, zo blijkt uit een tevredenheidsonderzoekje onder veertig oud-deelnemers. Zij weten nu wat het nieuwe opleiden van hen vraagt.

De cursus van een halve dag wordt twee keer per jaar aan het UMC Groningen gegeven aan een groep van zo’n 10 tot 15 aiossen gynaecologie en kindergeneeskunde. Deelname is niet verplicht, maar de meeste aankomende kinderartsen en gynaecologen laten zich graag informeren over opleidingsgerelateerde zaken als het nieuwe elektronisch portfolio en de verplichte korte praktijkbeoordeling (KPB). Docenten zijn een ouderejaars aios en een onderwijskundige.

‘Het is belangrijk om aankomende aios te laten zien hoe zij zelf vorm kunnen geven aan de opleiding’, zegt docent en aios gynaecologie Bastiaan Jager. Hij noemt de KPB als voorbeeld. ‘Die beoordeling kan gaan over de manier waarop je communiceert, een bepaald onderdeel van het lichamelijk onderzoek of een overdracht. Tijdens de cursus oefenen we in een rollenspel, waarbij iedereen als aios én als opleider aan de beurt komt. Zo komt het geven en krijgen van feedback in ieders systeem te zitten. Aios kunnen hun opleiders er dan op aanspreken als zij ongestructureerde feedback geven, en op hun beurt effectieve feedback geven aan coassistenten.’

Om beter te kunnen omgaan met het elektronisch portfolio, wordt de aios ook geleerd hoe zij voor zichzelf concrete leerdoelen kunnen formuleren. Maar het leukste onderdeel, zegt Jager, is het uitwisselen van ervaringen: ‘Praten over KPB’s en leerdoelen is nogal abstract. Maar hier vertellen de aiossen elkaar wat ze aan welke opleider moeten vragen. Een docent die goed communiceert, kan bijvoorbeeld feedback geven over hun gesprekstechniek, een docent die goed opereert over hun medisch handelen.’

Jager is enthousiast over de cursus: ‘Het is mooi als je in staat bent om de opleiding zo nuttig mogelijk te maken voor jezelf. En dat is wat we de aios in deze cursus leren.’ Toch is de Centrale Opleidingscommissie in het UMC Groningen nog niet overtuigd, weet  Jager: ‘Een extra cursus past niet direct in het al drukke opleidingsprogramma. Daar zijn we ons van bewust en daarom duurt de cursus maar een dagdeel. Maar als opleidingsinstrumenten als het elektronisch portfolio en de gestructureerde feedback ook bij andere vakgroepen verplicht gesteld worden, zullen ook die de vooordelen van zo’n cursus al snel gaan inzien.’

Joost Visser

Lees het artikel van De Jager met informatie over de Active Learner Cursus in Groningen

  • Meer nieuws

beeld: Thinkstock
beeld: Thinkstock
kindergeneeskunde aios
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.