Laatste nieuws
Sophie Broersen
3 minuten leestijd

Baas en assistent verbeteren hun relatie

Plaats een reactie

MC roept lezers op ervaringen in te sturen

De UMC’s moeten hun best doen om een aantrekkelijke werkplek te blijven. Ze zijn daarom gezamenlijk een project gestart – Idealoog – om de arbeidsrelatie te verbeteren. Medisch Contact steunt het project met een verhalenwedstrijd.

Steeds minder mensen voor steeds meer werk, dat is het verhaal van de gezondheidszorg vandaag de dag. Gezondheidsinstellingen moeten hun best doen om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn voor werknemers. Om ze te vinden, om ze niet kwijt te raken en om ze zo lang mogelijk aan het werk te houden. Private werkgevers kunnen veel geld bieden, publieke instellingen moeten wat anders verzinnen.

De acht Universitaire Medische Centra (UMC’s) zetten in op een omgeving waarin hun 65.000 medewerkers zich kunnen ontwikkelen. Zo is in 2008 in de cao vastgelegd dat zij een persoonlijk budget krijgen om te besteden aan de ontwikkeling van hun medewerkers.

Een ander belangrijk punt zijn de arbeidsrelaties. Daar valt nog wel wat aan te verbeteren in ziekenhuizen. Zoals te lezen valt in de column van Anne Hermans (zie blz. 1522), is het lang niet voor iedereen vanzelfsprekend om met de baas te overleggen over wensen en mogelijkheden. De barrière om het over werktijden, opleidingsbehoeftes, de verhouding werk-en-privé of wat dan ook te hebben, is vaak nog hoog.

De UMC’s startten daarom – vanuit het Sociaal Fonds voor de Kennissector (SoFoKleS) – gezamenlijk een proces om de arbeidsrelaties te verbeteren: Idealoog. De naam Idealoog is een samenstelling van I-deal en dialoog. I-deal is een afkorting van Idiosyncratic deal, wat staat voor een maatwerkafspraak tussen werkgever en werknemer. De dialoog is het middel dat alle partijen moeten inzetten om tot een goede werkverhouding te komen.

Onder Idealoog vallen ruim 70 projecten die hieraan moeten bijdragen. Die gaan bijvoorbeeld over het maken van werkroosters op een andere manier, waardoor mensen zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen voor het afdelingsrooster. Maar ook over elektronische ondersteuning bij loopbaanontwikkeling, en hoe men het beste met werkdruk en werkvermogen, maar ook met conflicten kan omgaan.

Een belangrijke poot van het project vormen de aiossen en hun opleiders. In de specialistenopleiding is de laatste jaren veel veranderd: er is veel aandacht voor arbeidstijden gekomen, steeds meer assistenten werken parttime en de opleiding wordt anders vormgegeven. Dat vergt aanpassingen van beide kanten: de opleiders zullen bijvoorbeeld moeten omgaan met kortere werktijden, andere dienstenstructuren en hogere eisen aan hun opleiderskwaliteiten. Aiossen moeten zelf de verantwoordelijkheid nemen om opleidingsdoelen te halen en grenzen te stellen als er (te) veel wordt geëist. Vier aiossen en vier opleiders zijn in een apart netwerk aan het werk gegaan met de vraag hoe de onderlinge relatie te verbeteren. Dit netwerk heeft in een aantal bijeenkomsten plannen gemaakt hoe dit kan worden aangepakt. Zo zal het de thematiek bij de Centrale Opleidingscommissies aankaarten, en ontwikkelt het bijvoorbeeld een app voor aiossen, workshops en – last but not least – een verhalenwedstrijd in samenwerking met Medisch Contact (zie oproep).

De UMC’s – werkgevers en werknemers – willen doorgaan met Idealoog en hebben hierover al afspraken gemaakt. De komende jaren gaan de UMC’s met het traject door onder de naam Dialoog.

Sophie Broersen


Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.