Laatste nieuws
Ben Crul
2 minuten leestijd
Hoofdredactioneel

Leuk leren

2 reacties
beeld: Herman van Gestel
beeld: Herman van Gestel

Mijn eerste week als arts-assistent op een chirurgische afdeling, heb ik een tijdje met een kocher in mijn broekzak gelopen; afwisselend links en rechts. Het was misschien een raar gezicht, maar op alle momenten van de dag kon ik op die manier (hopelijk) ongemerkt oefenen om met duim en middelvinger blindelings deze tang te ontklemmen en te sluiten. Zo stond ik straks – wat dat betreft tenminste – niet te schutteren op de ok. Een jaar eerder had ik tijdens mijn coschappen in Leiden eindeloos op een oud fantoom gestoeid met een vormeloze pop. In alle mogelijke variaties werd die van bovenaf voor het baringskanaal gesitueerd en dan maar proberen hem er van onderen weer netjes uit te krijgen. Hopelijk lopen er in Nederland een paar dertigplussers rond die dankzij mijn oefenen op dat fantoom normaal functioneren.

Het fantoom staat inmiddels in het museum. Dat is maar goed ook, want met computergestuurde apparaten en schermen is het veel beter en leuker oefenen (zie Spel als middel). Door artsen én patiënten. Ieder natuurlijk zijn eigen programma, maar voor allebei zowel therapeutisch als preventief inzetbaar. Je moet een beetje out of the box denken om de mogelijkheden voor het eigen vak te zien.

Soms eens bij je kinderen meekijken als ze aan het gamen zijn, voor zover u dat zelf al niet doet. Tegelijkertijd de vertaalslag naar serieuzere toepassingen maken. Hé, als dat daar zo kan werken, waarom zou dat in mijn vakgebied ook niet bruikbaar kunnen zijn? Dat hebben artsen in het verleden toch ook altijd gedaan? De ontwikkelingen in vakken als orthopedie of cardiologie hadden toch stilgestaan als er alleen navelstaarderig ontwikkeld was?

Materialen en technieken van elders zijn ingezet. Nu dus microchips. Waarom nog pijnlijke verbandwissel bij brandwonden als dat met simultaan gamen minder wordt (zie Scoop: Spel als serieuze zaak)? De nieuwe technologie, het gebruik van serious games, biedt onvermoede mogelijkheden, maar je moet er wel even voor gaan zitten. Het serieus nemen. Eentonige oefeningen bij revalidatie worden met dit soort games veel effectiever en sparen (personeels)kosten. Revalidatie na kanker (Revalidatie na kanker heeft zin en MCtv op 24 mei) kan nog serieuzer opgepakt worden en kan gewoon thuis gebeuren. Uw professionele vaardigheden kunnen effectiever en leuker aangeleerd worden. Ik heb mij allang laten overtuigen. Gewoon door te kijken. Ook leuk.

Ben Crul

www.twitter.com/bencrulMC

revalidatie
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • ,

    Referenties behorende bij bovenstaande reactie van Dr. A.T.M. Verhoeven:

    1/ Thiery M, Het verloskundig fantoom: obsoleet of actueel? Geschiedenis der Geneeskunde,
    mei 2001: 7: nr.4: 245-50.
    2/ . Ennen CS, Satin AJ. Training and assessment in obstet...rics: the role of simulation. Best practice & Research Clinical Obstetrics and Gynaecology. (2010), doi:101016/j.bpobgyn.2010.03003 (article in press ).
    3/ Obstetrische interventies, Red Dörr PJ, Khouw VC, Jacquemin Y, Nijhuis JG, 2010, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam

  • ,

    De Hoofdredacteur (MC 19/2011:1171) schrijft “dat het maar goed is dat het verloskundefantoom inmiddels in het museum staat.” Niets is minder waar: het hulpmiddel uit het midden van de 18e eeuw beleeft sinds het laatste decennium juist een renaissanc...e : speciaal voor gynaecologen (in opleiding) en verloskundigen om te leren hoe zij als het ware reflectoir moeten handelen bij stuitbevallingen, schouderdystocie, versie en extractie, en uitwendige versie.(1) Voor de versie zijn zelfs speciale fantomen ontworpen. Ook Medisch Contact (MC 2006:61: 1700-3) kopte nog met het door ons onderbouwde: “Frequent fantoomonderricht geeft zekerheid”. Het fantoomonderricht vormt de kern van onze door de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie & Gynaecologie aanbevolen cursussen Praktische Verloskunde: Stuitligging en Schouderdystocie, en die van de Operatieve Verloskunde. (www.nvog.nl.leden/agenda/nascholingsagenda) Juist de onder leiding van ervaren gynaecologen onderwezen individuele fantoomoefeningen scoren de hoogste puntenwaardering bij de cursusevaluatie.
    Zelfs na specialisatie tot gynaecoloog worden fantoomoefeningen thans beschouwd als de enig juiste mogelijkheid om vaardigheid te behouden vanwege de steeds zeldzamer wordende stuitbevallingen.(2) De genoemde “Spelletjes voor artsen” zullen het “handgevoel” bij het ouderwetse fantoom nooit kunnen vervangen: “ leuker kunnen we het niet maken.”
    Wel zijn er inmiddels 50 kleurenanimaties beschikbaar om, naast de driedimensionale illustraties, de fantoomoefeningen te demonstreren.(3)

    Arnhem, Leiderdorp, 17 mei 2011
    Dr.A.T.M.Verhoeven, vrouwenarts n.p., Dr.J.P.de Leeuw, gynaecoloog, onderwijscoördinator.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.