Laatste nieuws
L.W. Boland
1 minuut leestijd

De horken van de NPCF

Plaats een reactie

Het betoog van mevrouw Erbudak lijkt me juist een ondersteuning van het nut van organisaties als de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) (MC 11/2011: 686).

Uiteraard is de kwaliteit van de medische zorg, geboden door de artsen, het belangrijkst. Gelukkig is deze in Nederland over het algemeen in orde. Voor toezicht op deze kwaliteit zijn de arts zelf, de werkgever en de inspectie verantwoordelijk. Vandaar dat medische kwaliteit wellicht geen primair speerpunt van de NPCF is. De bejegening van patiënten is meestal wel, maar helaas niet altijd comme il faut. Dat kan te maken hebben met overbelasting of persoonlijke problematiek van de arts. De patiënt, met soms angst voor de bedreigende aandoening waarmee hij te maken heeft, heeft recht op een arts die naast hem staat bij het nemen van moeilijke beslissingen rond de behandeling. Horkerigheid past daar niet bij. Een organisatie die oog heeft voor toezicht op deze kwaliteit, en daarmee patiëntenbelangen behartigt, wel.

Diemen, maart 2011

L.W. Boland, jeugdarts

  • Meer brieven

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.