De horken van de NPCF
Plaats een reactieHet betoog van mevrouw Erbudak lijkt me juist een ondersteuning van het nut van organisaties als de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) (MC 11/2011: 686).
Uiteraard is de kwaliteit van de medische zorg, geboden door de artsen, het belangrijkst. Gelukkig is deze in Nederland over het algemeen in orde. Voor toezicht op deze kwaliteit zijn de arts zelf, de werkgever en de inspectie verantwoordelijk. Vandaar dat medische kwaliteit wellicht geen primair speerpunt van de NPCF is. De bejegening van patiënten is meestal wel, maar helaas niet altijd comme il faut. Dat kan te maken hebben met overbelasting of persoonlijke problematiek van de arts. De patiënt, met soms angst voor de bedreigende aandoening waarmee hij te maken heeft, heeft recht op een arts die naast hem staat bij het nemen van moeilijke beslissingen rond de behandeling. Horkerigheid past daar niet bij. Een organisatie die oog heeft voor toezicht op deze kwaliteit, en daarmee patiëntenbelangen behartigt, wel.
Diemen, maart 2011
L.W. Boland, jeugdarts
- Meer brieven
- Er zijn nog geen reacties