Laatste nieuws
J.H. Stegeman O.T. Terpstra
1 minuut leestijd

Competentieprofiel kan veel compacter

Plaats een reactie

De werkgroep Opleidersprofessionalisering van de OOR Noord-Oost Nederland wil een ‘light versie’ van het competentieprofiel voor opleider en supervisor dat het CCMS voor ogen heeft (MC 1/2011: 23). Met dit profiel wil het CCMS beoordelen of de opleidingsgroep aan de eisen voldoet. De werkgroep ziet allerlei opleiderskwaliteiten en meent dat veel competenties beter passen bij de doktersrol dan bij de opleidersrol. Ze ontwerpt een eigen profiel met elf ‘competenties’.

Het is bekend dat in de beroepsopleiding de aios zich in hoge mate ontwikkelt op de werkvloer. Daar zijn situaties dikwijls vaag en onzeker, kan informatie incompleet of ambigu zijn, verschuiven doelen en speelt tijdsdruk een grote rol. Wetenschappelijke basiskennis is via zelfstudie te verwerven, maar het verwerven van medische praktijkkennis noodzaakt tot persoonlijke interactie tussen leermeester en lerende. Aiossen vinden deze interactie onontbeerlijk en bijzonder leerzaam. Zeker als aan opleiderszijde sprake is van ‘persoonlijke gedrevenheid om te onderwijzen’ en ‘erkenning van morele en ethische aspecten van medische beslissingen en een open houding naar de mening van aiossen hierover’.

Niet zozeer ‘competenties’ dus, maar ‘intenties’. De opleidersrol en de doktersrol vallen in de beroepsopleiding over elkaar heen. Dit betekent niet dat intenties niet gecompleteerd moeten worden met inzichten in de educatieve werking van diverse methoden. Maar de opleider moet weten wat het betekent een toekomstige beroepsgenoot onder zijn hoede te hebben en hem te begeleiden in het groeien in de professionele rol. Dit vraagt om interactie en een dialoog tussen ervarene en lerende. De aanduiding ‘coach’ past hierbij beter dan ‘docent’. En bij beoordeling van educatieve kwaliteiten van dokters in hun rol van opleider passen ‘procesparameters’ beter dan ‘toetsbare competenties’.

Hopelijk neemt de landelijke werkgroep van de KNMG het competentiemodel van bovengenoemde werkgroep serieus. Want het doet recht aan de kernkarakteristieken van praktijkleren in de beroepsopleiding.

Leiden, januari 2011

dr. J.H. Stegeman en prof. dr. O.T. Terpstra, instructeurs Teach de Teachers-cursus

  • Meer brieven

aios
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.