Laatste nieuws
Hans van der Linde
1 minuut leestijd

Themabijlage

Plaats een reactie

Medisch Contact nummer 50 ging vergezeld van een themabijlage vol commerciële marketingboodschappen. De bijlage bevat vier artikelen zonder vermelding van auteurs. Waarschijnlijk zijn het marketingmedewerkers van MSD, want dat bedrijf is volgens nauwelijks leesbare lettertjes op bladzijde 3 opdrachtgever van de bijlage. In het eerste artikel fungeert professor Erik Stroes als spreekbuis en communiceert hij allerlei marketingboodschappen. Het cholesterolgehalte moet omlaag en huisartsen van Nederland deugen niet want die zetten patiënten van dure cholesterolverlagers over op simvastatine.

Op het voorblad staat met vette letters ‘Themabijlage Update Cardiovasculair Risicomanagement’. Dat wekt de indruk van een bijlage onder redactionele verantwoordelijkheid van MC. Het gaat hier immers niet om een bijlage. Verder geen aanduiding op het voorblad dat het geen
bijlage van MC zou zijn of het moet het oranje vakje rechtsonder zijn van 7 x 11 millimeter waarin bij scherp kijken zelfs nog de letters Elsevier blijken te passen. Voor wie het nog niet wist: uitgeverijen als Elsevier Gezondheidszorg, Bohn Stafleu van Loghum en Benecke bedrijven op grote schaal marketing voor de farmaceutische industrie. Onder het mom van neutrale uitgever wordt u misleid.

Medisch Contact beloofde nog niet zo lang geleden alerter te zijn op misleidende reclamebijlagen die suggereren onderdeel te zijn van redactionele inhoud. Dat voornemen wil dus nog niet zo erg goed lukken en dat is spijtig. Waarom draagt de KNMG financieel niet meer bij aan het huisorgaan, zodat MC kan afzien van dit soort bedenkelijke neveninkomsten?

Capelle aan den IJssel, december 2010

Hans van der Linde, huisarts


Naschrift

De inhoud van de meegesealde themabijlagen valt – zoals aangegeven in het colofon en op de cover – volledig onder verantwoordelijkheid van
Elsevier Gezondheidszorg en dus niet onder die van de redactie van MC. Ware dat wel zo, dan zou ik tevoren al deze bijlagen moeten screenen op onjuistheden. Ik heb de uitgever wel aangesproken op de suggestieve en onjuiste vermelding op elke pagina ‘Medisch Contact bijlage’. Dit is in strijd met gemaakte afspraken en zal niet meer gebeuren.

De KNMG draagt overigens iets meer dan 10 procent bij aan de totale productiekosten van MC.

Ben Crul, hoofdredacteur

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.